Leuke site over runen

divinatie, kruiden, stenen, altaar, recepten etc.
Plaats reactie
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Leuke site over runen

Bericht door Galeswintha » 13-04-2010 22:50

http://www.denachtuil.eu/kelten-runen.htm

Gast

Bericht door Gast » 14-04-2010 11:25

Het is een mooie site, al denk ik in eerste instantie dat er wel wat dingen door elkaar gehaald worden wat betreft Kelten en Germanen. Ik weet wel dat er nou niet echt een typische Kelt was of een typische Germaan en dat er goed in elkaar om werd getrouwd bij de Kelten en Germanen, maar de Kelten gebruikten geen "runenalfabet dat ze ogham noemden", zoals het letterlijk geschreven staat....
Deze dingen lijken me nogal verschillend.

Verder is het een hele mooie site met mooie lay out! Leuke plaatjes en leuke informatie. Ik wist niet dat het ogham-alfabet is vernoemd naar een godin die Ogma heette...

Dank voor het delen, ik ga het nog even verder lezen. :-)

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 14-04-2010 21:34

Het is een algemene site met verschillende onderwerpen. Er staat een stuk over runen en een stuk over de geschiedenis van de Kelten. (Dit gaat niet over de runen) Ze zeggen op de site idd. dat het het niet zeker is of er een Keltisch volk bestond maar dat er wel sprake was van een gemeenschappelijke Keltische cultuur. Om Ogham een runenalfabet te noemen valt idd. iets voor te zeggen en of het nou door de Kelten werd gebruikt?? Wie zal het zeggen. De oorsprong ligt in een ver verleden.

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2010 21:33

Ik zou er wat voor over hebben om gewoon es met de teletijdmachine een weekje terug te gaan naar die tijd. Zouden de mensen in die tijd nou gelukkiger zijn dan wij nu? Was het leven harder en eenvoudiger of net zo gecompliceerd als het hier en nu?

Wie gaat er met me mee? :-) haha

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 23-04-2010 21:24

Heel interessante site! Nog een aanrader voor de boekenliefhebbers onder ons: Kelten in de lage landen, van Herman Clerinx. Hij stelt ook dat je beter over cultuur kunt spreken dan echt een volk. Vergelijk: wanneer ze hier over 2000 jaar een colaflesje vinden, zullen (hopelijk) ook niet zeggen: kijk, daar woonden ook Amerikanen!

Over de harde arbeid gesproken: ik hoorde van Menno eens dat mensen in oudere tijden minder uren bezig waren met de kost te verdienen dan wij nu! Ik denk dat er trouwens geen beschaving zo gecompliceerd leeft als wij nu. Ik denk dan aan de informatiestromen die we allemaal moeten verwerken en de kennis die we gebruiken ongelooflijk.
Ik zou heel graag eens met je meegaan in een tijdmachine, even rust!
BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 23-04-2010 21:41

Dan bouw ik er snel eentje. :-)

Het leven nu is heel complex. En ik denk zelf dat mensen in oude tijden meer van het leven genoten, simpelweg omdat ze er meer uithaalden. In vergelijking leven wij maar half. We willen zoveel in deze tijd: Fulltime-banen, gezin, sporten 's avonds, hobbies, vriendenkring onderhouden.... Dat houdt niemand vol als je daar al je aandacht in stopt. Het is niet voor niks dat de mens op zoek gaat naar zichzelf: Mindfullness.... etc.
By the way, we zijn zo ver van Moeder Natuur vandaan dat we vaak niet eens weten meer wat we op ons bord leggen om op te eten. Gelukkig zijn er nog mensen die in het verleden duiken om meer begrip te krijgen voor de voorouders en hoe zij leefden. Wat zij aten, wat voor werk ze deden, hoe de gezinnen in elkaar staken, hoe ze woonden.....
Ik denk dat er letterlijk een wereld van verschil is tussen onze verre voorouders en wij nu.

Ik ga nu snel aan de teletijdmachine beginnen! :-)

Plaats reactie