Season of the Witch – Dominic Sena

boeken, films, muziek, internet, etc.
Plaats reactie
Gast

Season of the Witch – Dominic Sena

Bericht door Gast » 24-02-2011 15:31

Season of the Witch – Dominic Sena

Uitgegeven: 9 februari 2011 11:36
Laatst gewijzigd: 9 februari 2011 12:25

Nicolas Cage en Ron Perlman als hoeders van het Christendom; Christopher Lee als kardinaal en de regisseur van Gone in Sixty Seconds aan het stuur van een film over de Middeleeuwen: er klopt weinig van Season of the Witch.
Heksen zijn enge sprookjesfiguren die vooral de fantasie moeten prikkelen en van een horrorfilm die zich in de middeleeuwen afspeelt verwacht je zeker geen historische accuratesse. Zolang er maar heksen, brandstapels en pestepidemieën in voorkomen, toch?

Maar scenarioschrijver Bragi F. Schut moet niet overdrijven. Season of the Witch speelt zich zogenaamd af aan ‘The Coast of Styria’, zo vertelt ons een tussentitel.



Waarom zou Schut zoiets verzinnen, wanneer Styria een hertogdom was dat op de grens lag van het huidige Slovenië en Oostenrijk en dus helemaal geen kust bezat?


Heksenstreken

Ergerlijk. Vooral omdat de rest van Season of the Witch ook al wemelt van de slordigheden. Het duidt op een liefdeloze routineklus door Dominic Sena (Gone in Sixty Seconds) en scenarioschrijver Bragi F. Schut, die daarmee regelmatig de spanning of geloofwaardigheid verpesten.

Die laatst diagnose is stomtoevallig raak, want deze film gaat inderdaad over de pest. De builenpest, die dus kennelijk huishoudt aan de kust van Styria. Dat moét wel het gevolg zijn van een heksenvloek. En de reeds halfvergane Kardinaal D’Ambroise (Christopher Lee) weet precies wélke heks.

Kruisvaarder Behem (Nicolas Cage) en zijn makker Felson (Ron Perlman) krijgen opdracht om de jonge van hekserij verdachte vrouw (Claire Foy) naar een verafgelegen klooster te brengen. Daar zullen de monniken, met behulp van een eeuwenoud manuscript, een eind maken aan de heks en aan haar heksenstreken.


Verkeerde film

Het grootste deel van Season of the Witch gaat over die lange tocht naar het klooster. Behem en Felson zijn rouwdouwers die praten als Vietnamsoldaten die in de verkeerde film zijn beland, maar ze zijn niet ongevoelig voor de charme van de jongedame die ze in een kooi meedragen. Zou ze misschien onschuldig zijn?

Er gebeuren een paar griezelige dingen onderweg, maar die maken bar weinig indruk op Behem, Felson en de toeschouwer. In de finale, die vrij letterlijk als een duveltje uit een doosje komt, trekt niet de heks maar de afdeling visual effects de volledige trukendoos open.

‘We’re gonna need more holy water!,’ roept iemand tijdens die finale. Laat maar: het blijft een zeperd.

http://www.nu.nl/filmrecensies/2442675/ ... -sena.html

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 24-02-2011 15:43

‘We’re gonna need more holy water!,’ roept iemand tijdens die finale. Laat maar: het blijft een zeperd.
Hahahahahaha!

Nou als ik de recensie zo lees is het niet veel soeps. Ik ben zelf geen fan van Nicolas Cage, maar het verhaal van de film sprak me sowieso al niet zo aan. Twee kruisridders die een heks ergens naartoe moeten brengen om een vloek uit te bannen of zoiets vind ik al een verhaaltje van niks. Na wat gegoogled te hebben heb ik nog geen goede recensie van de film kunnen vinden.

Gast

Bericht door Gast » 24-02-2011 15:52

Nou, het is ook niet mijn mening, ik wil toch nog best de film zien. Maar denk er direkt een vette knipoog bij. :wink:
De beide heren zijn stiekem (hoe origineel) een beetje verliefd op de heks geworden.
Johan is heel erg fan van Nicolas Cage. Grappig! :) Ik vond het eigenlijk ook niet zo fijn dat dhr Cage verbrand werd in ''The Wickerman.''
Ook die film was eigenlijk best slapjes, en dat zal deze ook wel zijn :D
Wie gaan er nog heen, na deze vernietigende recensie? haha

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 24-02-2011 16:07

Ik vond het eigenlijk ook niet zo fijn dat dhr Cage verbrand werd in ''The Wickerman.''

Maar hij was dan ook wel een beetje dom. Hij had genoeg hints gekregen dat het beter voor zijn gezondheid zou zijn geweest om van het eiland weg te gaan. :mrgreen:

Gast

Bericht door Gast » 24-02-2011 16:21

Domme man, die Cage. Ik zal es een woordje met Johan spreken, dat Nicholas toch niet zo'n held is als wel gedacht. :D :D

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 26-02-2011 18:32

:mrgreen:

Plaats reactie