Welk boek is volgens jullie een must-have?

boeken, films, muziek, internet, etc.
Plaats reactie
Maaike de Groot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-11-2013 12:46

Welk boek is volgens jullie een must-have?

Bericht door Maaike de Groot » 27-11-2013 22:19

Dag lieve heksen en magiers,

Ik ben een Sint verlanglijst aan het maken en wil graag meer lezen over heksen, kruiden e.d.

Welke boeken raden jullie aan??

:)

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 29-11-2013 23:06

Ha Maaike, leuke vraag!

Er is zoveeeeeel op Wicca gebied, ik ga er even voor zitten, want ik heb zeker zo mijn favorieten.

Zoek je leuke beginnersboeken?
Dan kan ik je de volgende echt aanraden:
Scott Cunningham: Wicca handboek
Wicca-handboek bestaat uit drie delen: theorie (zoals de rol van magie, muziek en de attributen op je altaar), praktijk (oefenstof, zoals mediteren, visualiseren), en z'n eigen interpretatie van de The Book of Shadows (rituelen, recepten en bezweringen, vooral lekker zelf aanvullen!).

Afbeelding

Dan is het volgende boek van Scott Cunningham ook leuk om te hebben: Wegwijs in Wicca. Dit is ook weer opgebouwd vanuit theorie, praktijk en vervolgens Je Eigen Pad.

Afbeelding

Maar ook in Nederland zijn er goede schrijvers, bijvoorbeeld het echtpaar Joke en Ko Lankester: De kringloop van het leven.

Afbeelding

Als je met Jaarfeesten iets wilt doen, dan is hun boek De acht jaarfeesten een aanrader. Ik doe al meer dan vijftien jaar Jaarfeesten en mag toch nog altijd graag even neuzen in dit boek. Mooi is hoe ze enerzijds oude tradities, ook van Nederland, benoemen en daarna elk jaarfeest naar deze tijd vertalen. (ook met leuke recepten voor koekjes, broden en wierook)

Afbeelding

Een must have, waar je echt niet omheen kunt wil je de klassieke Wicca begrijpen is Vivianne Crowley: Hekserij. Een moderne benadering van een oeroud fenomeen.

Een prachtig boek om vanuit te werken is van Starhawk: The Spiral Dance. A rebirth of the ancient religion of the great Goddess. Met de oefeningen die hier in staan ben je wel even zoet! In het Nederlands vertaald is in elk geval van Starhawk verkrijgbaar: De Twaalf wilde zwanen. Een reis naar de sferen van spiritualiteit en magie. Ze neemt je aan de hand van het oude sprookje over het meisje met haar zwanenbroers mee op jouw spiritueel pad. Mooi werkboek!

Wil je je echt verdiepen in de Wicca, de 'ziel' ervan begrijpen en vooral ook ervaren hoe Wicca niet iets statisch is, maar zich ontwikkelt door de jaren heen, dan zijn de volgende boeken heel interessant:

Amber Laine Fisher: Philosophy of Wicca
Dianne Sylvan: The Circle within.

Heel veel succes en hopelijk heb ik de Sint hierbij een beetje geholpen!
Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Maaike de Groot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-11-2013 12:46

Bericht door Maaike de Groot » 05-12-2013 18:26

Wauw mijn dank is groot voor de tijd die je hebt genomen en de uitgebreide tips Daturae!

Maaike de Groot
Berichten: 6
Lid geworden op: 17-11-2013 12:46

Bericht door Maaike de Groot » 05-12-2013 18:29

Zo meteen maar Vivian Crowley 2e hands op bol.com gekocht :D

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 06-12-2013 21:27

Ha, heel verstandig! Ik was er vergeten bij te zetten dat sommige boeken alleen nog 2e hands te krijgen zijn, maar dat had je al ondervonden dus!
Veel leesplezier in deze donkere dagen. Niks fijners dan met een boekje in een hoekje!

Blessed Be, Daturae.
Blessed Be, Daturae

Jakob
Berichten: 4
Lid geworden op: 08-12-2012 16:58

Nog even over de boeken

Bericht door Jakob » 29-02-2016 16:43

Ik heb vanaf 2012 zo'n vijf boeken van Ko en Joke Lankester kunnen bemachtigen. Geweldige boeken met een prachtige inhoud. Voor elke titel is enorm veel werk verzet, waarvoor ik veel respect heb gekregen. Persoonlijk vind ik hun werk echte aanraders, je kunt hier veel uit leren met betrekking tot de oorsprong van de wicca, hekserij en pagan. Ook met betrekking tot maanvieringen en de jaarfeesten kun je hier veel van opsteken en als hulp gebruiken om deze persoonlijk vorm te geven.

Daarnaast had ik als eerste twee boeken aangeschaft van Claudia van der Sluis. "Moderne Heksen" en "Het grote boek van de Maan" In dit laatste boek was de maankalender van 10 jaar weliswaar verouderd, maar alle andere hoofdstukken was een echte eyeopener.

Volgens mij is het boek "de Acht Jaarfeesten" van Ko en Joke Lankester nog tweedehands bij bol.com te verkrijgen (volgens mij het allerlaatste exemplaar).

B)O(B Jaap

Plaats reactie