Uniek beeldje in Castricum gevonden

Onderwerpen betreffende Paganisme, Wicca, Hekserij, Druidisme, Sjamanisme, Asatru etc.
Plaats reactie
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Uniek beeldje in Castricum gevonden

Bericht door Galeswintha » 11-02-2011 19:11

Afbeelding

CASTRICUM - Het beeldje dat in het boekje 'Canon van Kennemerland' staat en nu pas echt op waarde wordt geschat, blijkt opgegraven te zijn door een inwoner uit Heemskerk. Amateurarcheoloog Pino Goduto van Pino Fashion uit Heemskerk weet zelfs uit welke tijd het beeldje komt.

Het beeldje verbeeldt Victoria, een Romeinse godin van de overwinning en werd in maart 2009 door Goduto ontdekt. "Ik liep met mijn metaaldetector door een maïsveld op de grens van Castricum en Heemskerk. Zo'n detector gaat ongeveer 20 centimeter diep." Nadat het spannende piepje ging dat hij op iets was gestuit, begon hij te graven. "Ik vond toen het beeldje én ook een munt."

Uniek

En het vinden van die munt is belangrijk. Pino Goduto: "Van dat beeldje weet ik niet veel, maar ik heb wel verstand van munten. De afbeelding erop is van keizer Tetricus. De catalogus leert vervolgens dat die munt rond 273 na zoon van God is geslagen." En omdat het direct in de nabijheid lag van het beeldje komt die waarschijnlijk ook uit die tijd. Op het beeldje is te zien dat zowel de kleding als het kapsel zeer gedetailleerd zijn uitgewerkt. De vleugels en ook de armen zijn helaas beschadigd. Hierdoor ontbreken de gebruikelijke attributen als de lauwerkrans in de rechter- en de palmtak in de linkerhand. Het beeldje heeft hij indertijd op Marktplaats verkocht voor 300 euro.

De 'godin van de overwinning' is een unieke vondst. In Nederland werd het eerste Victoria-beeldje omtrent 1948 gevonden te Wijchen. In 2004 werd een tweede Victoria-beeldje gevonden in Colschate bij Deventer. De Victoria van Castricum is het enige in West-Nederland gevonden beeldje. Met Texel is Castricum het rijkste archeologiegebied van Noord-Holland. Maar door de maïsteelt worden de bodemschatten mogelijk behoorlijk aangetast dan wel vernietigd.

Nieuwsblad voor Castricum
_________________

Plaats reactie