Verhaal: Thor & Loki in Jotunheim

Onderwerpen betreffende Paganisme, Wicca, Hekserij, Druidisme, Sjamanisme, Asatru etc.
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 11-02-2011 18:41

Dit verhaal komt letterlijk uit de Proza Edda.
In de Proza Edda staat een verhaal dat gaat over een periode waarin ijsvorming optrad, welke ijstijd bedoeld wordt is onduidelijk.


Het zijn zeer oude verhalen. Veelal zijn de verhalen niet 'letterlijk' te begrijpen. De oorspronkelijke verhalen werden altijd mondeling overgeleverd en we weten hoe het spelletje 'fluisteraartje' gaat. De laatste die het woord zegt, zegt vaak heel iets anders dan degene die het woord als eerste vertelde.

Op het moment dat de verhalen opgeschreven werden, en dan ben je alweer eeuwen verder, zijn ze mogelijk niet altijd goed geinterpreteerd door de schrijver. Erbij genomen dat deze zich moest redden met de 'gaten' in het oorspronkelijke gesproken verhaal. In bepaalde Edda verhalen zitten ook weer Christelijke invloeden. Er zijn dus absoluut 'gaten' aangevuld met eigen interpretaties.

Het verhaal zit vol met symboliek. Het is m.i. een prima verhaal om zelf over te filosoferen maar wel met de gedachte dat er geen eenduidige waarheid is.

Ik denk persoonlijk dat het wel gaat om de een of andere ijstijd, of een periode van extreme kou, want alle Goden zijn in rep en roer. De aarde beweegt alarmerend. Er is toch heel wat aan de hand. Mogelijk dat er mensen zijn geweest die een extreme periode van kou hebben meegemaakt anders zou dit verhaal niet in de wereld zijn gekomen. Zo'n 11:000 jaar geleden leefden er al moderne mensen dus er zou best een mythe ontstaan kunnen zijn die verhaalt over deze koude periode en de ontembare natuurkrachten die de mens in hun greep hielden :)

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

edda

Bericht door cygnus » 15-02-2011 16:00

Voor wie het na wil kijken. We hebben de Edda (in het Nederlands, een wetenschappelijke uitgave, met duidingen e.d.) in huis. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het een hele kluif is.
Met vriendelijke groeten,
Cygnus

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 15-02-2011 20:33

Sluit ik me bij aan... Lastig te volgen hoor die Germanen.
En eerlijk: de symboliek of diepere betekenis ontgaat me nog al 'ns.

Wie werpt zich op om eens een zo'n verhaal uit te diepen tijdens Heksentempel, misschien in de vorm van een rollenspel...

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 15-02-2011 22:16

Wie werpt zich op om eens een zo'n verhaal uit te diepen tijdens Heksentempel, misschien in de vorm van een rollenspel...
Wel een mooi idee. Wat is dan precies de bedoeling? Dat iedereen een rol vervult als in een soort toneelstuk? Is het de bedoeling om daarna met elkaar te bespreken wat het karakter cq. verhaal met je deed? 8)

Plaats reactie