Verhaal: Thor & Loki in Jotunheim

Onderwerpen betreffende Paganisme, Wicca, Hekserij, Druidisme, Sjamanisme, Asatru etc.
Gast

Verhaal: Thor & Loki in Jotunheim

Bericht door Gast » 09-02-2011 13:43

Thor en Loki in Jotunheim

In de Proza Edda staat een verhaal dat gaat over een periode waarin ijsvorming optrad, welke ijstijd bedoeld wordt is onduidelijk. Het verhaal heeft overeenkomsten met Hymisvädet, waarin een kookpot wordt gezocht. Loki is in beide verhalen aanstichter van een verboden daad, waarna de wraak van Thor over de dader komt.

Net als in Vafþrúðnismál (Lied van Vafthrudnir) illustreert een bezoek van Thor en Loki de illusie die het bewustzijn vormt in de wereld van de reuzen.

Afbeelding

Het verhaal

Útgarða-Loki legt aan Thor uit dat hij in illusies geloofde en laat de drie kloven zien die met de hamer zijn veroorzaakt in de bergen.
De ijstijd vernietigde de oogst een doodde mens en dier.
Thor ging met Loki naar Räsvälg om te klagen.

De strijdwagen van Thor kan niet over Bifröst en daarom waden ze door de rivier Ifing (twijfel).
In Midgard verblijven ze bij een arme boer en zijn kinderen Tjalfe (snelheid) en Röskva (werk).
Er is weinig eten en daarom slacht Thor zijn geiten Tandgniostr en Tandgrisnir (tandenknarser en tandenvermaler) en zegt de anderen de botten ongebroken in hun vel te leggen.

Loki fluistert tegen een zoon van de boer dat hij van het merg moet proeven en daarom breekt de zoon een bot.
's Ochtends brengt Thor zijn geiten met een klap van zijn hamer weer tot leven, maar ontdekt dat één geit verlamd is.
De boer biedt aan dat zijn kinderen de dienaren van Thor zullen worden en Tjalfe vergezelt Thor en Loki op hun reis.

Ze overnachten in een vreemd bouwsel met een kleine en een grote kamer en ze horen een ronkend geluid.
De volgende ochtend vinden ze een slapende reus, het huis was zijn handschoen en het ronken zijn gesnurk.

De goden proberen de tas van de reus open te maken, maar dit lukt niet. Thor slaat de reus dan driemaal met zijn hamer, maar de reus ontwaakt niet.
Er zijn nog altijd drie valleien die de berg doorklieven waar de reus sliep.

Het gezelschap bereikt Utgárdloki (Loki van het buitenste hof) en worden uitgedaagt tot een reeks wedstrijden.
Tjalfe doet mee aan een race, maar verliest.
Loki zegt meer te eten dan iedere reus, maar verliest omdat de reus ook het bord opeet.

Thor wil een drinkhoorn leegdrinken, maar kan het niveau in het gigantische vat slechts een beetje laten zakken.
Dan moet Thor de kat van de reus optillen, maar het lukt hem alleen een poot te bewegen.
Thor wil dan worstelen met de reuzen, maar het bejaarde kindermeisje van de reuzen verslaat hem met gemak.

De goden vertrekken naar hun eigen sfeer en de gastheer begeleidt hen en verklaart de illusies.
Tjalfe heeft de snelheid van bliksem, maar kon niet winnen van het denken.
Loki nam het op tegen Logi (vlam) die ook het houten bord opat.

De hoorn had zijn uiteinde in de diepten van de oceaan en de wereld van de reuzen had geschud van angst toen het niveau van het water daalde. De kat was Jörmungandr (equator) en deze had alarmerend bewogen. Elli, het bejaarde kindermeisje, is in werkelijkheid de ouderdom en put iedereen uit.

Thor heft zijn hamer in woede op en wil zich met een truc wreken, maar hij staat op een vlakte die zich eindeloos uitstrekt en zijn gastheer en de stad zijn verdwenen.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 09-02-2011 14:47

Ik lees dat men in dit verhaal toch een aanvaring krijgt met het leven zelf.
De hoorn had zijn uiteinde in de diepten van de oceaan en de wereld van de reuzen had geschud van angst toen het niveau van het water daalde. De kat was Jörmungandr (equator) en deze had alarmerend bewogen. Elli, het bejaarde kindermeisje, is in werkelijkheid de ouderdom en put iedereen uit.
Een aardbeving wordt m.i. genoemd en de ouderdom die iedereen inhaalt en uitput.
Loki nam het op tegen Logi (vlam) die ook het houten bord opat.
Vlammen die alles kunnen verteren.
Thor heft zijn hamer in woede op en wil zich met een truc wreken, maar hij staat op een vlakte die zich eindeloos uitstrekt en zijn gastheer en de stad zijn verdwenen.


Ik zie in het verhaal ook een symbool van hoe we vaak machteloos staan tegen de krachten van de natuur en het leven zelf (het lot).

Mooi verhaal!

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2011 15:22

Dank je, het was erg leuk om te vinden.
En het is ook precies hoe ik Goden zie. Als ontembare natuurkrachten.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 09-02-2011 15:25

En dat zelfs de Goden in dit verhaal niet onkwetsbaar zijn maar onderhevig aan het lot.

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

Bericht door zevenster » 09-02-2011 19:16

't Is net een soap. Is iemand dat al eens opgevallen? The Bold and the Beautiful, maar dan heel oud zegmaar.
Ze neuken allemaal met elkaar, ruilen partners, krijgen kinderen op de meest wonderbaarlijke manieren, zijn dood, worden geslacht, of allebei en herrijzen wonderbaarlijk, nou ja. Ik bedoel maar. tBatB, echt.
Elck Syn Waerom

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 10-02-2011 16:54

In mythologische verhalen zitten soms 'soap' elementen die vermakelijk kunnen zijn om te lezen. Dit is echter niet altijd zo. Er zit meer kennis in besloten dan een gemiddelde GTST of B&B aflevering en gelukkig maar anders zouden we snel 'uitgeleerd' zijn. Trouwens het geschrevene blijft. Ik geloof niet dat we over 5 jaar nog weten wat voor streek Ludo heeft uitgehaald maar dat Loki, Ragnarok heeft veroorzaakt zullen we altijd kunnen nalezen. :mrgreen:

Gast

Bericht door Gast » 11-02-2011 11:23

Ik vind het mooi en treffend dat de natuurkrachten zelf niet werden beheerst door de Goden, maar dat zij er ook aan onderworpen werden.

Er is nagedacht alvorens men deze verhalen ging noteren, ook nu, in deze tijd herkennen we er nog veel in.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Re: Verhaal: Thor & Loki in Jotunheim

Bericht door Daturae » 11-02-2011 11:43

Ardaedra Thorsdottir schreef:Thor en Loki in Jotunheim

In de Proza Edda staat een verhaal dat gaat over een periode waarin ijsvorming optrad, welke ijstijd bedoeld wordt is onduidelijk.
Hoi, zouden ze niet gewoon de winter bedoelen? Ijstijd lijkt me we heel stug, die eindigde al zo'n 11.000 jaar geleden. Maar ja, goden hebben natuurlijk ee ijzersterk geheugen!

Maar even wat anders: wat halen jullie nu voor wijsheid uit dit verhaal? Wat kan het ons anno nu nog zeggen? Moet zeggen dat ik dit verhaal zelf niet helemaal kan volgen, nogal van de hak op de tak met veel details. Ben daarom benieuwd naar jullie bevindingen.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

Re: Verhaal: Thor & Loki in Jotunheim

Bericht door zevenster » 11-02-2011 13:30

Daturae schreef:
Ardaedra Thorsdottir schreef:Thor en Loki in Jotunheim

In de Proza Edda staat een verhaal dat gaat over een periode waarin ijsvorming optrad, welke ijstijd bedoeld wordt is onduidelijk.
Hoi, zouden ze niet gewoon de winter bedoelen? Ijstijd lijkt me we heel stug, die eindigde al zo'n 11.000 jaar geleden. Maar ja, goden hebben natuurlijk ee ijzersterk geheugen!

Maar even wat anders: wat halen jullie nu voor wijsheid uit dit verhaal? Wat kan het ons anno nu nog zeggen? Moet zeggen dat ik dit verhaal zelf niet helemaal kan volgen, nogal van de hak op de tak met veel details. Ben daarom benieuwd naar jullie bevindingen.

BB, Daturae
Misschien komt het omdat het verhaal hier, samengevat, wordt weergegeven? Als je het in de Edda zelf leest zou het wellicht beter te begrijpen zijn? Hoewel er verschillende vertalingen zijn waarbij de ene vertaler meer uitlegt met zijn/haar vertaling, waar een andere letterlijk vertaald en je dus behoorlijk in het duister laat tasten...
Kortom...
Ik heb niet zoveel met de Edda (oeiiiii). Maar ik moet zeggen dat door het lezen van de boeken van Linda Wormhoudt hierover er meer van ben gaan begrijpen. En dan ook vaak een soort ooooohhhh, bedoelden ze DAT ermee, krijg.
Elck Syn Waerom

Faith
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-04-2010 08:22

Bericht door Faith » 11-02-2011 13:35

Oh fijn, ik dacht dat ik de enige was, ik snapte het ook niet goed. Bleef hangen in kleinigheden als 'wat hebben die kloven dan met illusies te maken?' enz. Maar dat zijn details, wat Daturae vraagt is wellicht interessanter en slaat op de grote lijn. Kan iemand mij helpen de moraal van het verhaal te begrijpen alsjeblieft? En is die nog steeds van toepassing volgens jullie?

Edit: ik zie dat in de tijd waarin ik aan het typen was, Zevenster een berichtje heeft geplaatst. Waarschijnlijk zijn de samenvattingen inderdaad moeilijker te volgen dan de oorspronkelijke tekst. Er is hoop :D !

Plaats reactie