Het huwelijkshart

Actueel
Plaats reactie
Gast

Het huwelijkshart

Bericht door Gast » 13-05-2010 15:34

In 2006 was er in het Fries Museum in Leeuwarden een mooie expositie over oude Friezen en hoe ze leefden in vroeger tijden.
dwz ongeveer in de 17e eeuw.

Ik zag daar in de glazen vitrine een stel ringen wat me heel erg deed denken aan Claddagh-ringen. Met handen, hart en kroontje op de ring.


Afbeelding
Huwelijkshart van zilver, 17e eeuw, schenking van M.P.S. van Popta.

De foto is niet heel duidelijk, maar deze ringen worden huwelijksharten genoemd.
Weet iemand of er een link is met de Claddagh-ring?

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 12-07-2010 16:47

Pff, late reactie, lees het nu pas. Het lijkt er wel veel op he? Zaten die oude Friezen niet ook heel veel in Engeland? (samen met de Angelen, Saksen, Juten) vanaf 500. Misschien putten ze wel uit een gezamenlijke bron, wie zal het zeggen?
Weet je ook waar dat MPS op slaat?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 12-07-2010 23:36

Nee, geen idee.
Misschien kan google meer vertellen. Ik heb het letterlijk overgeschreven van uit het museum. Wat daar op het kaartje stond.

Ik meende dat Claddaghringen zelfs Iers waren, mnaar er is natuurlijk ooit in elkaar om gehandfast en misschien is dit soort ring daar wel uit voort gekomen. De Fries/Germaanse Claddaghring.

Wie zal het zeggen.
Weet de moderator hier iets over misschien?

Moderator
Berichten: 54
Lid geworden op: 07-04-2010 20:52

ringen

Bericht door Moderator » 13-07-2010 22:19

Twee vragen over die ringen. Allereerst: M.P.S. van Popta lijkt mij gewoon de naam van een persoon.
Wat betreft het hart met de handen: dit is een algemeen katholiek symbool, zeer populair in Ierland maar niet specifiek Iers (en zeker niet heidens) en dus is het niet zo wonderlijk dat het elders gevonden wordt.
Met vriendelijke groeten,
de moderator.

Gast

Bericht door Gast » 13-07-2010 23:04

bedankt voor je reaktie.

Plaats reactie