Petitie voor openbare heidense tempel in Nederland?

Actueel
Plaats reactie
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Petitie voor openbare heidense tempel in Nederland?

Bericht door Daturae » 16-09-2013 21:47

Tja, er schijnt een petitie in de omloop te zijn aan de 2e kamer voor een eigen tempel, serieus. Een plek waar wicca's en paganisten hun jaarfeesten en esbats kunnen vieren.


http://petities.nl/petitie/een-heidense ... -nederland

Wat vinden we hiervan? Is hier behoefte aan?

Nog best ingewikkeld. Stel dat zoiets zou lukken: wie gaat dat onderhouden, welke feesten en hoe? Mag iedereen meedoen, of slaat de Nederlandse verzuiling gelijk toe met: zullie zijn Alexandrians, hullie zijn Dianics en samen vieren we niks etc. :D


Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Elizabeth
Berichten: 16
Lid geworden op: 17-06-2015 20:25

Bericht door Elizabeth » 31-05-2016 20:08

Best jammer, ik lees dit nu pas. Er zijn maar 42 ondertekeningen momenteel dus er is kennelijk niet veel behoefte aan.

Misschien is het juist wel de vrijheid die het zo fijn maakt. Verschillende bossen, heiden, stranden en andere leuke plekken opzoeken. Een centraal punt lijkt me best leuk, maar kennelijk te weinig animo voor!

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 31-05-2016 20:53

Ik zie niet in waarom de Nederlandse overheid (alle Nederlanders dus) zouden moeten zorgen voor een heidense tempel. Laat de pagans zich zelf maar organiseren en voor een tempel zorgen.
In Engeland heb je de Goddess tempel en die wordt gerund en betaald op basis van de inzet en het geld van de mensen die de tempel hebben gesticht en bezoeken. Dat is dan meteen een mooie oefening voor de Nederlandse Pagans om eens wat aan samenwerking te doen.

Elizabeth
Berichten: 16
Lid geworden op: 17-06-2015 20:25

Bericht door Elizabeth » 02-06-2016 11:42

Daar zit wat in. Zou mooi zijn als er een dergelijk initiatief was, dan zou ik het zeker bezoeken.

Elan
Berichten: 2
Lid geworden op: 01-10-2015 15:57

Bericht door Elan » 28-06-2016 20:18

Mee eens met Menno hierin. Heksen die ik ken zijn vrij op zich zelf. En dat vind ik ergens ook wel weer zo zn charme hebben van wicca trouwens. Ik sta zelf ook liever in het bos of weiland rondjes te draaien, met of zonder een stenen cirkel oid. Aan de andere kant maak je met zo'n petitie wel een statement dat het een serieuze religie is en het niet zomaar een 'ik-ben-tiener-en-recalcitrant-actie' bij wijze van.
Trouwens Menno, waar staat die in Engeland?

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 29-06-2016 22:37

Ah, die tempel staat in Glastonbury! Ben er in mei nog weer geweest!

Ik vind ook dat zoiets van binnenuit moet komen en niet door de overheid geregeld. Wél is het belangrijk dat wicca als religie officieel erkend is! Dus recht op jouw wijze van geestelijke bijstand, uitvaart, vermelding religie bij officiële documenten als je dat zou willen.
In de UK en vooral VS is dat prima geregeld.
Weet iemand hoe dat in NL zit?

Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 01-07-2016 18:03

Als ik me niet vergis is in Nederland geen enkele religie erkend van staatswege. De Nederlandse overheid heeft zichzelf onbevoegd verklaard om te bepalen wat een religie is. Zolang je je houdt aan de wet mag je iedere kerk of tempel of andere religieuze organisatie oprichten die je wil.

Om recht te hebben op bezoek (buiten de bezoektijden om) van een religieuze begeleider (lees iman, pastoor, dominee of priesteres) zal een instantie (ziekenhuis, gevangenis enz.) willen weten waar ze precies mee van doen hebben. Dus wat voor organisatie er achter deze religieuze begeleider staat. En daar zit hem nou net de kneep bij Wicca en andere neo-paganistische stromingen. Die zijn er eigenlijk niet. Dus hebben de iman, de pastoor en de dominee wel toegang buiten de bezoektijden om en kan de priester(es) meestal netjes buiten blijven staan.
Daar kun je die instanties dan vuil om aankijken en van discriminatie spreken. Maar je kunt natuurlijk als neo-paganistische "gemeenschap" ook de hand eens in eigen boezem steken en toch iets als een organisatie oprichten. O nee wacht, dat gaat natuurlijk niet want een organisatie oprichten is een heeel vies begrip bij de meeste neo-pagans :wink:

BB,

Menno

Plaats reactie