‘Vulkaanuitbarstingen veegden Neanderthalers van de kaart’

Actueel
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

‘Vulkaanuitbarstingen veegden Neanderthalers van de kaart’

Bericht door Galeswintha » 23-09-2010 23:16

23/09/2010:
http://www.scientias.nl/vulkaanuitbarst ... aart/16459

Gast

Bericht door Gast » 25-09-2010 11:47

Interessant, ik denk dat het best wel eens zou kunnen dat meerdere theorieen gelden dat de Neandertalers uitstierven. Vaak werd er aangenomen dat de homo sapiens zich gemakkelijker kon aanpassen, maar als je dit stuk hebt gelezen, zie je dat de Neandertaler zich ook prima kon redden voor een zeer lange tijd.

mooi stuk, en dat geeft weer een inzicht in de verre geschiedenis.

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

Bericht door cygnus » 26-09-2010 15:12

Ik geloof er niet veel van. Het kan een rol hebben gespeeld, maar zoals Ardaedra als stelt, er zijn veel verklaringen. Waarom hebben ze nog een tijdje doorgeleefd op het Iberisch schiereiland, waarom zijn ze daar dan alsnog uitgestorven? Kortom: het roept meer vragen op dan het beantwoord. Een verklaring voor het uitsterven van Neanderthalers die ik zelf aannemelijk vind is dat ze zich, vanwege de relatief grote hoofden (ze hadden grotere hersenen dan moderne mensen) de geboorten erg moeizaam waren en daardoor de voortplanting traag verliep. Erg traag t.o.v. moderne mensen, die zoals we inmiddels weten, op dat vlak zeer succesvol zijn. 6 miljard soortgenoten zijn het levende bewijs.
Met vriendelijke groeten,
Cygnus

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

vulkanen en neanderthalers

Bericht door cygnus » 28-09-2010 17:45

Met vriendelijke groeten,
Cygnus

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 28-09-2010 22:15

Tja, er valt op dat punt natuurlijk een hoop te onderzoeken, waar leden ze dan aan, gebrek aan voedsel? Dat is te controleren, maar dan had het vast ook impact op veel diersoorten.

Ik geloof dat we ons toch ook hebben gemengd met de Neanderthaler, de Neaderthaler ging in ons op en we delen dus DNA, of is die theorie inmiddels weerlegd?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 29-09-2010 17:31

De Neanderthaler, ging voor zover ik heb gelezen, niet op in de moderne mens. De Neanderthaler was een homonide die eeuwen eerder uit Afrika is vertrokken. De moderne mens ging met een latere immigratiegolf weg uit Afrika (Toen zij uit Afrika vertrokken waren het al moderne mensen).

Er zijn wel skeletten gevonden die zowel Neanderthaler als moderne mens eigenschappen hadden. Er is wel eens omgang met elkaar geweest al hoeft dit niet op vrijwillige basis te zijn geweest (en sowieso sporadisch). Het zijn wel altijd twee verschillende soorten gebleven.

Gast

Bericht door Gast » 30-09-2010 09:13

Er is vast op Nat. Geo een prachtige documentaire over.
Even zoeken en terughalen op hun website.

Gast

Bericht door Gast » 05-10-2010 20:24

Wat vind je dan van deze:


'Moderne mensen aten Neanderthalers'
Uitgegeven: 18 mei 2009 12:29
Laatst gewijzigd: 18 mei 2009 14:13

AMSTERDAM - Neanderthalers zijn mogelijk uitgestorven, omdat ze werden geslacht en opgegeten door moderne mensen. Dat blijkt uit een analyse van sporen op een oeroud kaakbeen dat is opgegraven in Frankrijk.

Het kaakbeen van de Neanderthaler is gevonden in de Franse plaats Les Rois en bevat verschillende kerven en inkepingen.

De sporen wijzen volgens wetenschappers van het Centre National de la Recherche Scientifique in Parijs op een ‘slagerstechniek’ waarmee mensen in de Steentijd dieren slachtten.


Weten we meteen hoe ze aan hun eind zijn gekomen. De mens eet niet alleen de dodo op totdat ze uitstierven, maar at ook de Neandertaler van de kaart! LOL in het kwadraat!!!! :D

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 06-10-2010 17:01

Of ze zagen de Neanderthaler als een dier dat je kunt eten. Vreemd, ik heb nooit eerder gehoord dat de Neanderthaler opgegeten werd door de moderne mens. Trouwens er zijn ook wel moderne mensen die elkaar opeten, zelfs in deze tijd. Ik denk niet dat beweerd kan worden dat de moderne mens de Neanderthaler massaal van de (menu) kaart at. Hier zijn geen bewijzen voor behalve dan het bovenstaande incidentele bewijs. :lol:

Gast

Bericht door Gast » 06-10-2010 21:19

Met net een pizza achter de kiezen, moet ik niet denken aan het eten van een Neanderthaler... :D

Plaats reactie