plannen van SBB voor De Strubben en het Kniphorstbos

Actueel
Plaats reactie
Gast

plannen van SBB voor De Strubben en het Kniphorstbos

Bericht door Gast » 23-08-2010 22:49

Verzet blijft tegen plan SBB 22-08-2010
ANLOO - Tegenstanders van herinrichting van De Strubben en het Kniphorstbos tussen Anloo en Schipborg blijven fel tegen de plannen van Staatsbosbeheer voor De Strubben en het Kniphorstbos.

Dat bleek zondagmiddag tijdens een bijeenkomst in de tuin van theeschenkerij Homanshof in Anloo. Staatbosbeheer gaf daar informatie over de werkzaamheden die van beide gebieden weer een halfopen landschap moeten maken waardoor historische kenmerken zoals grafheuvels en karrensporen beter zichtbaar worden. De tegenstanders, onder aanvoering van kunstenaar Jan Evert Musch en zijn zoon Christiaan, spreken van vernieling van oerbos. Over enkele weken start de aannemer met de werkzaamheden die begin volgend jaar klaar moeten zijn. Met de gebruikers vindt nog overleg plaats.

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/51058/v ... n-plan-sbb

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 24-08-2010 00:48

Ik heb het geluidsfragment even beluisterd en hoor veel ambtelijke prietpraat de revue passeren, iets in de trant van: 'we hebben een 'beheersplan' e.d. en 'er zijn maar een paar mensen die er tegen zijn en emotioneel worden' (hoe weet hij dat nou?)
Aan de andere kant weet ik te weinig van deze zaak om er een duidelijke uitspraak over te doen. Van mij mag Staatsbosbeheer het bos gewoon met rust laten en naar mijn gevoel een beetje minder hun zin door drijven.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2010 13:29

Ik vind het doodzonde dat ze van plan zijn om een stuk oerbos te willen kappen.

De Strubben-Kniphorstbosch is het enige archeologische reservaat van Nederland. Het is een gebied met een enorme tijdsdiepte. In het gebied van 295 hectare liggen veel archeologische vindplaatsen, afkomstig uit verschillende perioden. Het gaat om hunebedden en grafheuvels, maar ook minder zichtbare elementen als karrensporen en urnenvelden. Ook liggen er talloze andere historische elementen, zoals strubben, markengrezen, bomkraters uit WOII etc. In 1996 is het gehele gebied aangewezen als één groot rijksmonument. Nooit eerder werd zo%u2019n groot gebied beschermd als één archeologisch rijksmonument. Het gebied valt als geheel onder de Monumentenwet. Bij de aanwijzing is bepaald dat maatregelen moeten worden genomen om de zichtbaarheid van de archeologische monumenten te vergroten. Ook moet de oorspronkelijke relatie met het landschap zoveel mogelijk worden hersteld. Daarom is gewerkt aan het opstellen van een inrichtings- en beheerplan. De totstandkoming en de resultaten van dit proces zijn uitermate leerzaam, waarbij wel moet worden gerealiseerd dat het hier om een uniek gebied, gelet op de monumentenstatus.

Cultuurhistorische inventarisatie Strubben-Kniphorstbos, Jan Neefjes (Overland), januari 2007


http://www.youtube.com/watch?v=_Z1er0-- ... r_embedded alles wat je ziet wordt weggekapt.

http://www.youtube.com/watch?v=G-N_ixiL ... r_embedded einde oerbos de Strubben.

(met dank aan Innoxia dat ik deze info tegenkwam)

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

oerbos

Bericht door cygnus » 24-08-2010 15:21

Bomen zijn voor mij levende wezens die met respect behandelt moeten worden. Kappen kan m.i. alleen met grote omzichtigheid. Maar ons archeologisch erfgoed is ook belangrijk. Kortom: een moeilijke zaak met tegenstrijdige argumenten. Maar aan het argument van oerbos til ik niet zo zwaar. Er bestaat simpelweg in Nederland geen oerbos. Alle bossen in Nederland zijn aangelegd, soms lang geleden. Een paar honderd jaar is lang, maar maakt het nog geen oerbos. Niettemin, ook een aangelegd bos bestaat uit bomen die soms heel oud en mooi kunnen zijn. Staatsbosbeheer is in in de tachtiger jaren van de vorige eeuw omgevormd van een organisatie voor beheer van productiebossen tot een natuurbeschermingsorganisatie met veel respect voor natuur op z'n natuurlijkst, die gewaagde en soms omstreden standpunten in durft te nemen (denk b.v. aan de discussie over dode dieren op de Oostvaardersplassen). Het omgooien van natuur leidt steeds tot heftige en emotionele reacties maar niet zelden is het eindresultaat een verbetering. Ik hoop dat het in dit geval ook zal zijn. Overigens interpreteer ik de argumenten van Ardaedra als voor de kap: dit is immers afgesproken om de monumentenstatus te verkrijgen. Hunebedden en grafheuvels te kunnen zien in de oorspronkelijke context klinkt mij wel interessant in de oren.
Met vriendelijke groeten,
Cygnus

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 05-09-2010 21:33

Ik heb een redelijk objectief en algemeen infofilmpje op You tube gezien en plaatst deze dan hier ook:

http://www.youtube.com/watch?v=fx7YQENw ... re=related

Als ik het zo hoor, kan het nog meevallen, maar in de praktijk is het dat zelden! Tot nu toe zie ik in Nederland waar ze natuur maken maar 1 soort landschap opduiken, overal dezelfde plas-drasgebieden, nou, dat wordt op den duur ook eentonig hoor! Maar goed, hier gaat het dus om oude cultuur bewaren en voor 't zicht halen weer wat 'nieuws'.
Mijn mooiste 'hunebedmoment' was eens in Duitsland, op de kaart wisten m'n man en ik waar een hunebed lag, maar het was nergens te zien tot opeens... ja, verscholen onder mos, achter grassen en bloemen doemde het op! Alsof wij het voor 't eerst ontdekten, prachtig!
Op zich is er niet zoveel mis om de oude objecten iets meer ten toon te spreiden, zo voorkom je dat ze verdwijnen. Mijn probleem met dit soort grote plannen is vaak dat het over de top gaat. Ik voorspel dat het onherstelbaar beschadigd wordt en dat het Kniphorstos nooit meer hetzelfde wordt. En wie levert het wat op? De historie? Nee mensen; de plannenmakers van SBB, een projectontwikkelaartje, een grondverzetbedrijf, een landschapsarchitect, de wethouder die het mag openen en er komt vast wel iets recreatiefs-educatiefs-lucratiefs bij. Kortom: kassa! Dag bomen, dag bloemen...
Nooit mag de natuur in Nederland gewoon eens een tijdje met rust gelaten worden, altijd moet een of ander noodlijdend clubje er weer geld aan verdienen, bah, bah en nog eens bah! Het zoveelste SBB kinderpretpark, yech!

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 06-09-2010 13:16

Het schijnt, en dat heb ik horen fluisteren, dat ze de bosjes ook op het Balloerveld weg willen halen. Jammer, ik heb altijd zo genoten van de vroegere jaarfeesten daar. En voor wat moeten ze dat weghalen.... ???

Moderator
Berichten: 54
Lid geworden op: 07-04-2010 20:52

strubbebos

Bericht door Moderator » 08-09-2010 18:53

Namens Gaya:
Over het strubbebos
Datura, ik sluit me volledig bij jou aan. Het gebeurt op veel meer plekken zoals bijvoorbeeld het Bedemerbos. Er waren plannen om gedeelten van het bos te kappen om een reden die mij niet duidelijk is en dat was voor de bewoners van Bedem en omstreken het sein om almas zelf maar met de kap te beginnen. Er is in Nederland nog maar zo weinig natuur over, laten ze eens wat vaker de natuur op het eerste plan stellen.
bb Gaya
Met vriendelijke groeten,
de moderator.

Plaats reactie