documentaire

Actueel
Plaats reactie
Gast

documentaire

Bericht door Gast » 16-08-2010 19:26

op National Geographic was gisteravond een docu over de oorzaak van de heksenvervolging.
eigenlijk kwam het door 1 vervelend mannetje!!! die heeft een dik boek (in de 15e eeuw )geschreven over a. dat heksen(zijn alleen vrouwen, zei hij) bestaan, b. wat ze doen, c. hoe het komt, d. hoe te herkennen, e. hoe ze uit te roeien...
en dat veroorzaakte een kettingreactie.... omdat hij de boel besodemieterd heeft, valse handtekeningen enzo erin, geloofde men het allemaal. het boek wordt ergens bewaard en het is helemaal onderzocht hoe het zit.
die man was kennelijk uit op wraak en was een frustraat.
het lijkt op wat wel vaker gebeurd is in de geschiedenis...

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 16-08-2010 22:44

De documentaire "The Witches Bible" bedoel je, die gisteren werd uitgezonden op National Geographic. Het is een interessante documentaire. Het bleek dat alles werd aangegrepen om iemand voor heks te laten verklaren. Je was je leven niet zeker als kruidenvrouwtje, de zonderling uit het dorp, de heiden die de oude feesten vierde, of de bedelaarster.

Voornamelijk was het een jacht op vrouwen door een seksueel gefrustreerd en totaal geschift mannetje die hoogst manipulatief was en er uiteindelijk in slaagde de Katholieke Kerk, er stond een bul van de Paus voor in het boek, achter zich te krijgen. Het betrof één grote lastercampagne jegens vrouwen.

Velen hebben zich tegen de 'heksenhamer' uitgesproken. Toch zijn er 30.000 exemplaren van de 'Malleus Maleficarum' gedrukt en door Europa wijd verspreid om vrouwen en in mindere mate mannen uit te roeien, die al dan niet verbonden waren met het heidendom en om het heidendom zelf uit te roeien. Je kunt het boek in hetzelfde rijtje als 'Mein Kampf' zetten. Het betrof volgens mij geen heksenjacht maar pure vrouwenmoord uitgevoerd door een volslagen krankzinnige.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 21-08-2010 21:40

Waren het niet twee nare mannetjes? Te weten: Kramer en Sprenger, schrijvers van de Heksenhamer. Inderdaad vol met methoden om heksen te herkennen, maar vooral de gruwelijke, veel seksuele gekleurde, martelmethoden zijn afgrijselijk. Bedenk wel: Kramer en Sprenger waren nooit zover gekomen als ze de tijd niet mee hadden gehad. Kortom: als de tijd rijp is, hoeft er met een maar gek op te staan om de vox populi te spelen en voila: de gekte is uitgebroken!
Waakzaamheid is altijd geboden.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 21-08-2010 23:20

Het was voornamelijk Heinrich Kramer, dat kwam ook terug in de documentaire. Maar hij had Sprenger nodig omdat deze nou eenmaal geloofwaardiger was. Sprenger was de leider van de Dominicaner monniken en had veel invloed. En hij zei geen ''nee'' om hem te helpen. Kramer schreef echt wel rare dingen: op pagina 27b van de Heksenhamer staat dat ''heksen een voorbode zijn op de apocalypse''... Deel 1 van dit afschuwelijke boek leert dat heksen werkelijk bestaan, deel 2 gaat over het herkennen van heksen en deel 3 gaat over de vervolging en de verbranding van heksen. Het gaat bijna altijd over vrouwelijke heksen. Deze ''wellustige'' vrouwelijke heksen hebben geslachtsgemeenschap met demons en Kramer gebruikt daar emotionele taal voor in de Heksenhamer. Op pagina 11a noemt hij de vrouwelijke sexualiteit: ''a filthy act''. Heksen zouden mannen aanzetten om hun te versieren. Hij noemt het woord ''walging'' in dit boek. In Innsbruck moesten ze niks van deze Kramer hebben en ging hij flink op zijn bek toen hij een vermeende heks naar de geslachtsdaad vroeg, en wel met de duivel.... Afwijkende sexualiteit van de vrouw zou wijzen op hekserij volgens hem. Vervolgens zou hij vrouwen hebben lastig gevallen die al aangeklaagd waren, en hij krijgt waarschuwingen van de bisschop in Innsbruck. De publicatie van de Heksenhamer valt samen met de uitvinding van de boekdrukkunst, en meer dan 30.000 exemplaren zijn uiteindelijk over de toonbank gegaan.
Op een gegeven moment waren er conflicten in de katholieke kerk dus de angst voor de apocalypse was flink gezaaid en moest worden ingedamd. Rara wie daar de schuld van kregen?
Op pagina 212d staat dat als vermeende heksen de waarheid niet wilden vertellen, dat ze vanaf de derde dag gefolterd mogen worden, en gemarteld.

Er was 1 geleerde, helaas niet genoemd bij naam in deze documentaire, die de hele Heksenhamer heeft gelezen en het een verontrustend boek vond. Het was niet geschikt voor de gewone mense en zelfs gevaarlijk.
De universiteit (van Keulen?) geeft Kramer de toestemming, maar later blijkt dat Heinrich Kramer doodleuk handtekeningen heeft vervalst. Later blijkt ook dat er een document in de Heksenkamer zit wat erg geloofwaardig is, te maken heeft met de bul van de paus, maar niets met het vervolgen van zogenaamde heksen te maken heeft.

Ik dank National Geographic uit de grond van mijn hart met het feit dat zij deze Heinrich Kramer hebben neergezet als een wraaklustige, vrouwenhatende en zeer sexueel gefrustreerde man.

Mijn dank is groot!

Moderator
Berichten: 54
Lid geworden op: 07-04-2010 20:52

heksenhamer

Bericht door Moderator » 22-08-2010 16:44

De Zwitserse theoloog Walter Nigg heeft een boek geschreven over de diverse soorten ketterij die het Christendom in de loop der geschiedenis heeft gekend. Het is in 1950 in het Nederlands verschenen onder de (mooie) titel "tragiek en triomf van het geweten". Ik kan het niet nalaten het begin van het hoofdstuk over de heksenvervolging in dit boek aan jullie mee te geven. Niet omdat er nieuwe inzichten in dit stuk staan (het hele hoofdstuk, voornamlijk over de heksenhamer gaand, is overigens wel zeer informatief), maar omdat zelden zo mooi en krachtig de essentie van dit drama is beschreven.


"Stiefkinderen van het Christendom

De heksen

De maan wil liever ondergaan en niet meer schijnen, de sterren weigeren te stralen, de vogels zwijgen, ja zelfs de wilde dieren treuren –dit beeld van leed, door Friedrich Spee in een van zijn gedichten ontworpen, roept de enige sfeer op waarin men het heksenprobleem verantwoord kan spreken. In dit hoofdstuk van de kettergeschiedenis wordt de duisternis tot een ondoordringbare nacht, die de mens doet vrezen en beven. Wie over deze stiefkinderen van het christendom gaat spreken, heeft het gevoel alsof hij nooit meer vrolijk zal kunnen zijn. Ook nu nog lijdt de ziel onder een afschuwelijke nachtmerrie, wanneer zij zich voorstelt, hoe het met de heksenvervolging gesteld was. Een metaphysische duisternis daalde toen over de aarde, alsnog daar nooit ene boodschap der verlossing was gepredikt. Elk stichtelijk woord is in het hoofdstuk over de heksen misplaatst en het is maar al te begrijpelijk, dat niemand graag aan deze nachtkant van het christendom wordt herinnerd. Hier is van zo’n pijnlijke aanklacht sprake, dat het bestaansrecht der kerken van beiderlei confessie er twijfelachtig door wordt. Echter, deze christelijke hel staat onuitwisbaar in het menselijk geheugen gegrift en meer dan ooit is het zaak, dat er thans opnieuw een antwoord wordt gegeven op de vragen, die dit alles oproept."

Uit: Walter Nigg: Tragiek en triomf van het geweten, het boek der ketters,
1950 (pag. 273)
Met vriendelijke groeten,
de moderator.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 23-08-2010 14:36

Wat een prachtig stuk moderator. Heel treffend! Ik denk dat het ook precies schetst waar het om gaat: zoveel vragen die een antwoord behoeven...

Moderator
Berichten: 54
Lid geworden op: 07-04-2010 20:52

Tragiek van het geweten

Bericht door Moderator » 23-08-2010 16:44

Het is misschien raar op te reageren op je eigen stuk, maar ik lees het nu vanwege de reacties en betrap me erop dat ik het letterlijk koud krijg en dat weer de tranen in mijn ogen springen. Ik hoop dat dit voor altijd en voor iedereen mag gelden. Ik zou willen wensen dat dit nooit meer mag gebeuren, maar we weten allen dat het sindsdien weer is gebeurd en ik vrees dat het nog zal gebeuren. De doelgroep mag steeds anders zijn, het idee blijft hetzelfde. Laten we nooit dusdanig afstompen dat we dit soort dingen als onvermijdelijk zien. Ook mag het nimmer gebagatelliseerd worden als iets wat ver weg in in ruimte of tijd. Wie niet leert van de geschiedenis is genoodzaakt hem over te doen.
Ardaedra schrijft over de "rare dingen" in de heksenhamer, o.a. dat heksen een voorbode van de apocalyps zouden zijn. Het is belangrijk om te beseffen van aan het einde van de middeleeuwen (net als in andere roerige tijden) een breed geloof bestond dat de apocalyps aanstaande was.De samenleving in Europa stond op instorten en zou, zoals we nu weten, binnen korte tijd ingrijpend veranderen. Dit soort verbanden tussen veranderingen en apocalyptische verwachtingen zien we vaak. Mensen blijken steeds weer het veranderen van hun wereld zo onverwerkbaar te vinden dat alleen de totale ondergang nog een mogelijk perspectief lijkt. Op zich misschien gewoon dom bijgeloof, maar de geschiedenis leert dat deze ondergang voor zwakke groepen maar al te graag wat versneld wordt. Misschien is het onzin, maar ik moet denken aan een aantal verschijnselen in deze tijd. Veel mensen geloven, op grond van eenzijdig en verkeerd geïnterpreteerde teksten gevonden op oude Maya-muren en pilaren, dat de wereld in 2012 aan zijn einde komt. Anderzijds kunnen we dagelijks lezen over Roma die het land uitgezet worden, politieke partijen overal in Europa die openlijk vreemdelingenhaat propageren. Ben ik paranoïde, zie ik verbanden die er niet zijn? De toekomst zal het leren. Ik zelf ben er van overtuigd dat die toekomst tot ver na 2012 zich zal uitstrekken, maar ik ben bang dat velen die datum niet zullen halen als we zo doorgaan.
Met vriendelijke groeten,
de moderator.

Gast

Bericht door Gast » 24-08-2010 17:40

allemaal bedankt voor de aanvullingen op mijn gestarte topic.
en inderdaad goed van Nat. Geo om dit zo uit te zoeken.

Plaats reactie