52,5 duizend Romeinse munten

Actueel
Plaats reactie
Gast

52,5 duizend Romeinse munten

Bericht door Gast » 09-07-2010 09:05

AMSTERDAM -

Een Britse schatzoeker heeft in Zuidwest-Engeland 52,5 duizend Romeinse munten gevonden. De waarde wordt geschat op 3,3 miljoen pond (bijna vier miljoen euro).

Dave Crisp vond de schat in april in een veld. Nadat hij er een stuk of twintig uit de bodem had gehaald, drong het tot hem door dat ze in een pot zaten en besefte hij dat hij hulp moest halen om die uit te graven.

Het bestuur van de streek Somerset zei blij te zijn dat Crisp de verleiding om zelf te gaan graven heeft weten te weerstaan en dit werk aan archeologen heeft overgelaten, waardoor belangrijke informatie bewaard is gebleven.


Marcus Aurelius Carausius

In de pot, die 160 kilogram woog, bleken uiteindelijk 52,5 duizend munten te zitten. Sommige droegen de beeltenis van Marcus Aurelius Carausius, die aan het einde van de derde eeuw de macht greep in Brittannië en Noord-Gallië en zichzelf tot keizer uitriep.

De vondst is een van de grootste die ooit in Groot-Brittannië werden gedaan, zei Roger Bland van het British Museum.

© Novum www.nu.nl

Faith
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-04-2010 08:22

Bericht door Faith » 09-07-2010 11:43

Wauw, dat is nog eens een vondst! Stel je voor, die munten zijn in de tijd van de romeinen gemaakt, daar hebben mensen misschien echt mee betaald, zoals wij een euro uitgeven. Of misschien was het bedoeld om nederzettingen mee te financieren, of...

Ik heb wel iets met oude munten. Een van de weinige dingen die ik nog van de Rome-reis op school weet is dat de leraar Latijn (zelf niet veel jonger dan zijn vakgebied) naar een oude romeinse markt wees en zei dat daar eens brand was uitgebroken. Kopers en verkopers zetten het op een lopen en lieten hun kleingeld vallen. Die munten zijn nog steeds te zien, ingebrand in de stenen.

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 12-07-2010 00:16

Ongelofelijk zo eerlijk als sommige mensen zijn. Ik had die munten mooi voor mezelf gehouden en langzaamaan op de zwarte markt verpatst (sorry Hasse Bunder :oops: ). Wedden dat die man nu alleen maar een bedankbriefje krijgt en verder naar het geld kan fluiten. Maar misschien ben ik wel een materialistische hebbert hoor :lol:

BB,

Menno

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 12-07-2010 16:33

Da's niet zo'n slimme aanpak Menno!
Ten eerste : de persoon in kwestie heeft 2 miljoen euro ontvangen voor zijn vondst en de eigenaar van het perceel eveneens. Had je op de zwarte markt er echt niet voor gekregen, reken daar maar niet op!
Ten tweede: je ontneemt historici en uiteindelijk ons allen een belangrijke bron aan historische informatie.
Juist doordat men tegenwoordig een goed geldbedrag uitkeert, wordt voorkomen dat mensen met een grotere hebzucht dan historisch besef de boel in eigen zak steken.


BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 13-07-2010 01:34

Aha, nou dan zal ik mocht ik zo'n vondst doen ook eerlijk zijn. Ja dat duurt toch het langst. Het schaamrood bedekt mijn kaken dat ik zo'n inhalige reactie heb gegeven :oops:

BB,

Menno

Faith
Berichten: 59
Lid geworden op: 21-04-2010 08:22

Bericht door Faith » 13-07-2010 14:18

Yeah. Right. :wink:

Plaats reactie