Hoe denk je erover....

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Gast

Hoe denk je erover....

Bericht door Gast » 28-05-2010 10:16

Hoe zie je jezelf: Heks, Wiccan, Pagan, Sjamanist, Boeddhist etc? En waarom?

Hoe belangrijk zijn voorouders, familie of voormoeders voor jou?

Is de geschiedenis van de hekserij bepalend voor wie je nu bent?

Heb je heksen in de familie (gehad)?

Wat is jouw ding/specialiteit op heksengebied?

Sommige heksen zijn meer van de ''weetjes'' en theorie en zitten alleen maar met de neus in de boeken of op internet, anderen meer van de beleving en zijn heel veel buiten te vinden in de natuur, weer anderen hebben een filosofische inslag en komen tot prachtige inzichten, of sommigen komen uit de New Age- beweging en hebben daar elementen van meegenomen de hekserij in. Er zijn er ook die meer richting het oostelijk geloof gaan. Denk aan Boeddhisme.

Hoe denk jij hierover?


Ik ben benieuwd wat hieruit komt.
Dit is tevens een poging om de mensen aan het posten te krijgen die een beetje stil zijn op dit forum. :-)

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 28-05-2010 15:34

Hoe zie je jezelf: Heks, Wiccan, Pagan, Sjamanist, Boeddhist etc? En waarom?
Natuurmens, Heks en Pagan. Al besef ik dat het weer een hokje is waar ik mezelf in plaats, waar ik juist een hekel aan heb want persoonlijke spirituele vrijheid is voor mij een groot goed. Ik heb meer met de natuurkrachten, elementen en Goden en Godinnen uit de mythologie. Om er mee te werken op een verbindende manier. Verder heb ik veel met Moeder Aarde als levende planeet. Sjamanistische aspecten vind ik een hele mooie aanvulling in rituelen en het Boeddhisme interesseert mij zeer. Zeker door de levenswijsheid die er in ligt opgeslagen. Voor een Boeddhist heb ik veel respect evenals voor de Dalai Lama die een wijs mens is. Ik denk dat ik wel een filosofische inslag heb. De natuurwetten wil ik graag begrijpen.

Hoe belangrijk zijn voorouders, familie of voormoeders voor jou?
Voorouders zijn belangrijk omdat hun levensenergie in ons voortleeft. Ze geven je informatie waarom je bent, wie je bent en om hier iets mee te doen. Wil je bepaalde karaktereigenschappen van jezelf accepteren of ze juist transformeren naar iets nieuws? Het paganisme kan een ontdekkingreis zijn naar het verleden. Hoe leefden onze voorouders en hoe vierden zij bijv. hun rituelen? Veel informatie is verloren gegaan maar als we ons in de geschiedenis verdiepen kunnen we ons voorstellen hoe het moet zijn geweest. Voorouders vereerden bv. bepaalde Goden. Welke natuurkracht werd d.m.v. deze Goden vereerd? Waar had men ontzag voor? Welk aspect van de menselijke natuur kreeg aandacht via bepaalde Goden?

Is de geschiedenis van de hekserij bepalend voor wie je nu bent?
Hoe bedoel je dit precies?

Heb je heksen in de familie (gehad)?
Niet dat ik weet.

Wat is jouw ding/specialiteit op heksengebied?
Mythologie (en daarover filosoferen en leren). Ik heb meerdere interesses maar mythologie was het eerste waar ik me ooit mee bezig hield.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 05-06-2010 23:02

Leuk topic Ardeadra!

-Hoe zie je jezelf: Heks, Wiccan, Pagan, Sjamanist, Boeddhist etc? En waarom?

Duidelijk een heks, met interesse in de oude wortels, dus eigenlijk liefst pre-gardneriaarns. Wat geloofden de mensen hier echt?

-Hoe belangrijk zijn voorouders, familie of voormoeders voor jou?

Heb vooral iets met de hunebedbouwers. Als ik in Drenthe ben, voel ik hun nabijheid soms.

-Is de geschiedenis van de hekserij bepalend voor wie je nu bent?
Nou, eigenlijk meer de geschiedenis gewoon van het westerse volk, hoe leefden ze hier, wat vereerden ze etc. Geloof/ bijgeloof, tot in mijn grootouders tijd aan toe, heel interessant.

Heb je heksen in de familie (gehad)?

Hm, opoe was vroedvrouw, opa deed veel met kruiden, maar om die arme mensen (heb ze trouwens nooit gekend) heksen te noemen, neuh...

Wat is jouw ding/specialiteit op heksengebied?
Kruiden en navorsen wat men hier nu geloofde, hoe keek men tegen de natuur aan, de oude religie, wie waren echt heksen? Vaak kruidenvrouwen die zondags dan toch maar gauw even in de kerk gingen zitten (vergelijk de zeer christelijke en toch ook paganistische zigeuners va nu)

Ik ben een heks van het soort zoals hierboven, ik gooi het Kind niet met het badwater weg, kom net zo makkelijk af en toe in een vrijzinnige kerk, waar ze de preek soms starten met: God, onze Vader, onze Moeder. Mooi toch?
Ik ben oecumenisch tot op het bot. :) Zoek altijd de verbinding en kijk naar de overeenkomst, ipv de verschillen. (zou de wereldvrede mee gebaat zijn...)

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Jules
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-06-2011 01:06

Bericht door Jules » 03-11-2011 15:07

Hoe zie je jezelf: Heks, Wiccan, Pagan, Sjamanist, Boeddhist etc? En waarom?

Eigenlijk ben ik Agnost. Aan de andere kant denk ik ook dat "universa, natuur en God zijn identiek." (Pantheïsme) Maar vooral ben ik Filosoof met een heel groot interesse in Wicca en algemeen Occultisme.



Hoe belangrijk zijn voorouders, familie of voormoeders voor jou?

De grootste deel van mijn eigen familie ken ik helaas niet, dus kan ik er geen echte antwoord op geven. In facto, mijn grootmoeders verhall is heel interesant, maar heeft niet veel te maken met Paganisme of tegelijks.

Is de geschiedenis van de hekserij bepalend voor wie je nu bent?

Yes. Hoe ik zij, er heb er een heel veel interesse aan. :) Toen ik jonger was, was ik bezig om het te leren, maar door eenn hele boel omstandigheiden lukte het mij niet, but you live you learn.

Heb je heksen in de familie (gehad)?

Niet dat ik het weet.


Vind ik ook wel een leuk thema, het is leuk om de beidragen van anderen te lezen.
-Words Shaft Eternity-

Plaats reactie