Wicca en Christen?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Wicca en Christen?

Bericht door Menno » 30-05-2016 22:36

Om de zoveel tijd komt de vraag weer voorbij, kun je tegelijk Wicca en Christen zijn? De meningen daarover variëren van “nee, absoluut niet” tot “natuurlijk wel, waarom niet?”. Nou heeft iedereen natuurlijk recht op zijn of haar eigen mening en staat het je volkomen vrij om jezelf van alles te noemen zolang het geen beschermde titels zijn. Als iemand zichzelf een islamitische-hindoe-christen-joodse-wiccan atheïst wil noemen staat dat diegene vrij. Of anderen dat serieus nemen en of het ergens op slaat is natuurlijk een tweede (vooral je werkgever zal denk ik niet geneigd zijn dit te doen als je vervolgens op alle respectievelijke feestdagen vrij wil hebben, helaas dus…).

Mijn mening is dat het eraan ligt welke vorm van Wicca en welke vorm van Christendom er betrokken zijn.
Allereerst de Wicca. Deze religie is inmiddels uitgegroeid tot een beweging met vele stromingen waarvan sommige behoorlijk orthodox genoemd kunnen worden (of traditioneel als je dat wat mooier vindt klinken). Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de British Traditional Wicca zoals Gardnerian Wicca en Alexandrian Wicca. Aan de andere kant heb je de meer “vrijzinnige” stromen zoals bijvoorbeeld de eclectische Wicca (ook wel eens de Amerikaanse Wicca genoemd). Ik kan me voorstellen dat een derdegraads ingewijde Wicca-priesteres van de Gardnerian traditie het moeilijk zal vinden om haar religie te combineren met een andere religie. Een Wicca van de eclectische stroming zal daar over het algemeen veel minder, of totaal geen, problemen mee hebben.

En dan heb je natuurlijk het Christendom. Dit is een religie die in de tweeduizend jaar van haar bestaan is uitgegroeid tot een beweging zo breed als de horizon. Van ultra orthodox tot super vrijzinnig. In dit soort gevallen kan je het beste kijken wat de specifieke stroming precies behelst. Als je bijvoorbeeld een bevindelijk gereformeerde hebt die de bijbel van “kaft tot kaft” als het letterlijke woord van God neemt dan is het moeilijk (zeg maar rustig onmogelijk) om je daarnaast ook nog eens als Wicca te benoemen (ik ken geen bevindelijk gereformeerde die zich eveneens als Wicca profileert maar ik geef het hier als wat gechargeerd voorbeeld). Ik durf best te stellen dat de Christelijke stromingen die zeggen dat:
• Jezus gestorven voor de zonden der mensen is
• Je Jezus moet aanvaarden als je redder om niet verloren te gaan
• De God van de Bijbel de enige God is die er is en aanbeden moet worden
• De Bijbel een heilig boek en onaantastbaar boek is
niet gecombineerd kunnen worden met de Wicca. Daarmee zeg ik niet dat die mensen dom zijn of achterhaalde ideeën hebben. Verre van dat, ik neem aan dat ze diep gelovig zijn en oprecht zijn in wat ze geloven. Ik zeg alleen dat de theologie van dat soort stromingen de Wicca uitsluit als zijnde te combineren met zo’n stroming.
Aan de ander kant van het christelijke spectrum heb je de vrijzinnige vormen. Deze kenmerken zich vaak door de volgende standpunten:
• De Bijbel is geen heilig en onaantastbaar boek, maar moet in de context van de tijd en omgeving waarin de verhalen geschreven zijn gelezen worden
• Jezus stierf niet voor de zonden van de mens (soms trekken deze stromingen ook de lichamelijke opstanding in twijfel)
• Jezus is slechts een voorbeeld voor ethisch handelen
• God is het mysterie van het leven zelf en kan op veel manieren worden gezien
Deze vormen van Christendom zijn natuurlijk best te verenigen met Wicca. Er is hier immers geen enkele contrasterende theologie.

Dus ja het is volgens mij best mogelijk dat mensen zowel Christelijk als Wicca zijn. Maar goed dat is mijn mening, wat vinden jullie?

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 30-05-2016 22:55

Oh ja, misschien maar even ten overvloede, alsjeblieft geen reacties die gaan over de "Burning Times" en hoe dat de schuld van de Christenen was. Geen organisatie of persoon kan verantwoordelijk worden gehouden voor wat 300 jaar geleden en meer is gebeurd.

BB,

Menno

Elizabeth
Berichten: 16
Lid geworden op: 17-06-2015 20:25

Bericht door Elizabeth » 31-05-2016 19:45

Interessant. Ik denk dat er sommige aspecten van ieder geloof zijn die teveel botsen met een ander.

Of je beide kunt doen hangt er een beetje vanaf hoe serieus je jezelf en beide religies neemt denk ik. Religies hebben vaak wel wat overeenkomsten maar de invulling kan zeer verschillen. Zoals de feestdagen, veel christelijke feestdagen zijn rond de Wicca sabbats en sommige hebben zeer overeenstemmende bedoelingen. Yule --> geboorte van de Zonnegod, Kerst --> geboorte van Jezus Christus. Samhain --> eren van de doden , Allerzielen --> eren van de overleden voorouders...

Er zijn echter ook een aantal andere tegenstellingen die het denk ik moeilijk maken om je te identificeren met beide religies. Bijvoorbeeld het christelijke concept van de hemel en de hel. Door te geloven in een soort paradijs of ellende ná het leven, maak je het leven zelf eigenlijk minder belangrijk. Er zijn christenen die het leven op deze manier bagatelliseren. Je kunt je zonden immers 'afkopen'.
Ten opzichte van Wicca waarbij het leven zelf centraal staat, en geloof in reïncarnatie een belangrijke rol speelt, gelet op de cyclus van het leven, geboren worden, sterven en weer herboren worden. Deze ideeën staan zo tegenover elkaar dat ik me afvraag hoe en of je dat zou kunnen combineren.

Daarbij kiest de christelijke leer er ook bewust voor om de zonden te doen toeschrijven aan de duivel. Door de duivel of de 'gevallen engelen' begaan mensen zonden. Het ligt dus niet zozeer aan jezelf, je eigen beslissingen, nee het komt door de duivel.
Terwijl we bij wicca weten dat er geen duivel is, alleen je eigen willen, kunnen en handelen. Je draagt zelf de gevolgen van je acties en je draagt zelf de verantwoordelijkheid van je acties.

Persoonlijk lijkt het me dus niet mogelijk om je met beide religies te identificeren. Maar uiteraard is iedereen vrij in zijn keuze en als iemand er een weg in vind waar hij of zij zich prettig voelt, dan is dat natuurlijk het belangrijkste.

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 31-05-2016 20:44

Maar er zijn ook Christelijke stromingen die niet geloven in een hel of in een duivel. Die ook zeggen dat je zelf verantwoordelijkheid draagt voor je daden. In die stromingen staat het je ook vrij om te geloven in reïncarnatie, dit wordt aan de mensen zelf overgelaten. Volgens mij valt dit best met de eclectische Wicca te combineren. Ja die stromingen die inderdaad zonde en duivel en vergeving van zonden in het "theologische pakket" hebben zitten (de meer traditionele vormen van Christendom dus) zijn inderdaad niet te rijmen met de Wicca.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 11-06-2016 16:16

Leuke discussie!

Nou, ik ben al vanaf mn geboorte als je dat zo kunt stellen christen en vanaf mn 28e ook heks (al voelde het vanaf mn 8e al zo!) en ergens halverwege m'n dertigste noem ik me wicca, omdat dat het andere deel van mijn religie het beste benadert. Ik hecht niet zoveel waarde aan wat anderen van mijn religieuze mix vinden. Regeltjes en grenzen zijn vast goed voor wie dat nodig heeft. Ik laat me daar niet door beperken en ik vaar hier wel bij. Zowel binnen het christendom als de wicca heb je vrijzinnige mensen en mensen die hechten aan kaders en regels, ieder het zijne/hare hoor.

In een kerk (vrijzinnig van aard, meestal een vrouw op de kansel) vind ik vaak net iets meer verbinding met het mannelijke aspect van het goddelijke, en tijdens een mooi wicca-ritueel of jaarfeest voel ik de vrouwelijke goddelijke kracht door mijn bloed stromen.

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan: als we wat meer zouden kijken wat ons mensen bindt, dus ook cultuur en religie, dan dat wat ons scheidt, dat er aardig wat minder narigheid in de wereld zou zijn..
Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Elizabeth
Berichten: 16
Lid geworden op: 17-06-2015 20:25

Bericht door Elizabeth » 11-06-2016 17:11

Ik vind dat een hele mooie gedachte, verbondenheid is sowieso te verkiezen boven verscheidenheid.

Maar voor de discussie ben ik wel benieuwd, hoe zie jij als christen en wicca, die verschillen die ik in mijn vorige post noemde? Geloof je in een hemel of in reïncarnatie? En hoe staan de andere christenen tegenover het geloven in beide religies?

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 04-07-2016 11:43

Ik kwam dit onderwerp ook tegen op de site van de "The Wild Hunt". Ik heb vanuit die site het volgende artikel gekopieerd. Het is wel in het Engels, maar dat zal wel geen probleem zijn neem ik aan :wink: . Veel leesplezier.

Question: Can I Be A Christian Wiccan?
A reader writes in, "I was raised as a Christian, and although I believe in God, I feel as though Wicca is in my heart. I believe Jesus' mother, Mary, could have been a goddess. And even though the Bible says "thou shall not suffer a witch to live" I've heard that this is wrong and it's supposed to be "poisoner", not "witch". I want to know if it's okay for me to be a Christian Wiccan?"
Answer:
Oh boy. This is one of those questions that has to get broken down into a bunch of really small bits, because there's no simple answer, and no matter how it gets answered, somebody is going to shout about how that's the wrong response. Also, bear in mind that I am answering this as someone who has been Pagan for over two and a half decades, and who has never been Christian at all. Obviously your mileage may vary on some of this, and I certainly don't intend for this to turn into a debate on Christian theology.
That having been said, let's clarify one thing right off the bat. Wicca and witchcraft are not synonymous. One can be a witch without being Wiccan. Wicca itself is a specific religion. Those who follow it -- Wiccans -- honor the deities of their particular tradition of Wicca. They don't honor the Christian god, at least not in the way that Christianity mandates that he be honored. In addition, Christianity has some pretty strict rules about what gods you get to worship -- pretty much none other than theirs. You know, there's that "thou shall have no other gods before me" bit. By the rules of Christianity, it's a monotheistic religion, while Wicca is polytheistic. These make them two very distinct and very different religions.
So, by the very definition of the words, one could not be a Christian Wiccan any more than one could be a Hindu Muslim or a Jewish Mormon. There are Christians who practice witchcraft within a Christian framework, but this is not Wicca. Do keep in mind that there are some people who declare themselves to be Christian Wiccans, honoring Jesus and Mary as god and goddess together. I'm certainly not going to argue with how people self-identify, but if you go by actual semantics, it seems that one would rule out the other.
Let's move on. Let's assume that you're interested in becoming a witch, but you plan on remaining Christian. In general, the witch community isn't going to care -- after all, what you do is your business. However, your local pastor might have quite a bit to say about it. After all, the Bible does say "thou shall not suffer a witch to live." There's been a great deal of discussion in the Pagan community about that line, with many people arguing that it's a mistranslation, and that originally it had nothing to do with witchcraft or sorcery, but that the original text was "thou shall not suffer a poisoner to live."
Back around 2002, I had the privilege of discussing this, among many other topics, with a Jewish scholar who had decided (purely because it intrigued him) to participate on a Pagan message board. This gentleman was in his 80s, a Holocaust survivor, and a Modern Orthodox rabbi who had degrees in Near Eastern history and Semitic languages. In his youth, he had been part of a team that worked on deciphering parts of the Dead Sea Scrolls, so he certainly knew that of which he spoke.
Anyway, he indicated that this theory of mistranslation of the word "poisoner" as "witch" is simply false, and based upon ancient Greek texts. From the original Hebrew, he told me, the text is very clear. He told me, "The Targum Onkelos is a very ancient translation of the Torah into Aramaic, (which was the vernacular language of the Jews at the time of Jesus by the way). The Targum translates the verse in question as, "Charasha la tachei," -- "A 'charasha' you shall not let live." So what is a "charasha"? Again, it means "witch." Charasha (fem.) or charash (masc.) come from the Aramaic "charshei" which means magic, witchcraft, or sorcery. The root of charshei means literally "to build," though it can also mean "to entangle." If the Torah had meant "poisoner" it could have simply said so. "Hir'il" is "to poison" in Hebrew, and it bears no etymological relationship to "kishuf," -- witchcraft."
So, while I'm hardly a Biblical scholar, and don't intend to turn this into a discussion on Biblical theory, this learned gentleman's assertion that the passage in question does in fact refer to witchcraft seems fairly sensible. Keeping that in mind, if you choose to practice witchcraft under the umbrella of Christianity, don't be surprised if you run into some opposition from other Christians.
So to answer your questions: Can you be a Christian Wiccan? Technically, I don't think so, because they're two separate religions, one of which forbids you from honoring the gods of the other - and as I mentioned, there will be people who say you absolutely can do so. Can you be a Christian witch? Well, maybe, but that's a matter for you to decide for yourself. Again, the witches probably don't care what you do, but your pastor may be less than thrilled.

Plaats reactie