Vuurwerk oud gebruik of afgedaan?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Vuurwerk oud gebruik of afgedaan?

Bericht door Daturae » 29-12-2012 10:45

Ooit had ik nog wel een zwak voor vuurwerk, oud gebruik nietwaar? Maar tegenwoordig, met al die grote donderklappen, waarbij mij katten ( en ik) boven in de gordijnen zitten, en de dieren in de natuur in de boom, ben ik het zat. Tel daarbij op dat er onnoemlijke luchtvervuiling is, slecht voor milieu, maar ook astmapatiënten ( het is vreselijk die avond, voor mij als lichte patiënt nog net te doen, maar vrienden van mij zijn echt doodziek op oudjaar!) pleit ik voor: afschaffing particulier vuurwerk en alleen nog gereguleerd op alleen het moment suprême zelf.
Wie is het eens met deze stelling, wie niet en waarom?

Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 30-12-2012 23:13

Niet mee eens, ik weet nog dat ik vroeger als kind heel veel plezier beleefde aan het afsteken van vuurwerk. Laat mensen hun verzetje hebben, er is in Nederland al zo veel verboden en niet toegestaan (langzamerhand lijkt het wel of de Nederlandse wetten worden geschreven door een stel zure oude mannen en vrouwen). Waar ik wel voor ben is een veel betere controle op het afsteken van vuurwerk (alleen tussen 21:00 uur 's avonds en 02:00 's nachts) en het weren van illegaal vuurwerk en uiteraard het gooien van vuurwerk naar anderen. Dat mag van mij harder worden aangepakt (met name het laatste!). Voor mijn part zetten ze in deze tijd gewoon veel meer politie in (hebben die ook nog eens wat nuttigs te doen :) ).

BB,

Menno

PS
Ik koop zelfs overigens geen vuurwerk, ik vind het zonde van mijn geld. Dat laat ik liever op een andere manier in rook opgaan :D .

Liadan
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-01-2011 14:40

Bericht door Liadan » 02-01-2013 23:20

Ik ben het ook niet eens met de stelling. Ik vind vuurwerk geweldig. Knalvuurwerk als kabit schieten vind ik niet zo veel aan, maar ik geniet wel van het mooie siervuurwerk. Ik snap niet zo goed waarom iedereen opeens zo loopt te zeuren over vuurwerk. Het is maar één dag in het jaar, laat iedereen lekker een beetje lol hebben.
Ik ben het wel eens met Menno wat betreft de strengere controle en misschien een kortere tijd dat je het mag afsteken.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 07-01-2013 21:37

Dank voor jullie reacties,
Ik denk dat het 'zeuren' mede komt doordat het vuurwerk de laatste jaren zo zwaar is geworden, zelfs het legale. Wat we vroeger nog heftige knallen noemden, zijn nu de mildste rotjes. Siervuurwerk vind ik wel redelijk oke.
Hoe dan ook, vervuilend is het ook, iets waar mensen van nu alerter op dan vroeger. En eerlijk: er gaat toch ook veel meer de lucht in dan vroeger? Dus zwaarder vuurwerk + meer vuurwerk = meer last denk ik.

Wat mij mag betreft heel licht spul voor de particulier en met name echt rond Oud en Nieuw, dus van 10.00 uur 's avonds tot 2 uur s nachts of zo?
Nu gemeenten zo moeten bezuinigen zie ik van het gemeentelijk vuurwerk namelijk ook niet veel komen...

Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 30-05-2016 22:50

Ik kwam dit oude topic tegen en dan blijkt dat de mens toch kan veranderen. Waar ik eerst voor het vuurwerk was met oud en nieuw ben ik nu toch van mening veranderd. De redenen hiervoor zijn dat het vuurwerk steeds zwaarder wordt (men haalt het illegaal uit het buitenland) en dus gevaarlijker. De mensen hebben steeds meer lak aan alles en gooien met het vuurwerk naar anderen en dieren. De knallen beginnen al ver voor de oudejaarsavond met alle overlast vandien.

Nee, gewoon een algeheel verbod en een mooie vuurwerkshow afgestoken door professionals. En de mensen die toch illegaal vuurwerk kopen en dat afsteken een fikse boete. En bij het gooien naar anderen krijgen ze voor straf een rotje ingebracht op een plaats waar de zon niet schijnt die vervolgens wordt afgestoken :twisted:

Plaats reactie