maiden, mother, crone: 20e eeuws verzinsel?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

maiden, mother, crone: 20e eeuws verzinsel?

Bericht door Daturae » 17-05-2011 21:55

De ons wel bekende drie manifestaties van de Godin, maiden, mother en crone, zouden een verzinsel zijn van een 20e eeuwse antropologe. In 1903 deelde Jane Ellen Harrison, Cambridge, de vele godinnen uit alle oude religies op in: maiden, mother, en een niet nader benoemde. Ze was met name geïnteresseerd in maiden en mother. Wie de derde wél invulde was de occultist Aleister Crowley, hij verzon voor de derde de crone, de duistere vrouwe en identificeerde haar als Hecate. Een oudere bron dan Crowley zou er niet voor handen zijn. De op zijn beurt veel geciteerde Robert Graves (The White Godess) heeft zijn aannamen 1 op 1 overgenomen.

Omdat ik altijd direct de gelijkenis zag met de wassende maan, volle maan en afnemende maan, slikte ik de Three Godesses als zoete koek. Vallen we nu van ons geloof in de vrouwelijke 3-eenheid, of ziet iemand een sterk argument vóór?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 18-05-2011 15:22

Het zijn 3 belangrijke scharniermomenten in het leven van de vrouw. Maagd, moeder en oude vrouw. Het heeft met de menstruatiecyclus te maken, en vruchtbaarheid. Deze zaken waren in vroeger tijden toen de mens nog dichter bij de natuur (en elkaar) stond dan nu, heel heel belangrijk. Vrouwen die bevielen, konden sterven in het kraambed. Dat is geen grapje... Tegenwoordig zijn we niet meer zo dankbaar, en vinden we de menstruatieweek lastig.
Sommigen nemen zelfs kinderen. Lukt dat niet, koop je ze van een ander!! Ik denk dat de drie-eenheid altijd heeft bestaan. Zaken die belangrijk zijn in het leven van een vrouw werden vaak gedeeld met andere vrouwen. Vroeger was de man dan ook niet bij de bevalling aanwezig.

Je kunt inderdaad de maagd, moeder en crone in de maanfasen zien, de maan is een stuk van de aarde en zonder haar zou de aarde uit balans raken. Dankzij haar hebben wij de seizoenen, de maan is heel erg belangrijk. 1 Ding kan ik niet plaatsen in de Drie-eenheid en dat is de 4e of de 1e fase: de nieuwe maan. :-)

Kortom: Ik denk dat de Maiden, Mother en Crone altijd hebben bestaan, maar dan in een subtielere vorm en simpelweg niet opgeschreven is. Ze zeggen wel eens dat de mannen geschiedenis hebben geschreven. :D

Bovendien is het belangrijk en ook nog eens goed voor onze ontwikkeling om verder te kijken dan een of ander boek. Maak zelf kontakt met de maan, en doorleef de maanfasen!

We zullen nooit van ons geloof vallen en dat kan toch ook niet afhankelijk zijn van wat een ander wel of niet heeft opgeschreven? :-)

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 22-05-2011 21:25

Ha, goed zo Thorsdottir! Ja, daar zeg je wat, gelukkig zijn er ook steeds meer vrouwelijke historici. Maar, ja, als die alles omgooien in een moeder concept, word ik daar veel wijzer van? Ieder gooit er zijn eigen sekse-sausje over lijkt het. Deze antropologe Jane dus evengoed.

Maar dat maiden, mother, crone: ik vind dat eigenlijk heel stigmatiserend, alsof ik, omdat ik verkies beslist geen mother te worden, in gebreke zou blijven. Alsof je geen gehele vrouw bent, als je de cyclus niet doormaakt van die drie.

Ik ga toch eens op zoek naar oudere bronnen over die vermeende Drie- eenheid. Tot 1900 kom je namelijk alleen maar 3 heksen tegen in gelijke rangorde en leeftijd: de drie nornen, de drie oorlogsgodinnen (Ierland) de drie Gratien, de drie schikgodinnen, de drie heksen bij Shakespeare etc.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 23-05-2011 13:49

Je kunt een moederrol (verzorgende rol) vervullen voor neefjes, nichtjes, stiefdochters/zoons, kinderen van vrienden en vriendinnen. Het kan m.i. wel een breed perspectief hebben. Elke vrouw, met of zonder kinderen, krijgt er in een bepaalde vorm mee te maken.

Het Maiden, Mother, Crone verhaal geeft m.i. op een duidelijke manier de levenscycli van de vrouw aan. Dit klopt m.i. ook wel, even daargelaten of het 'bedacht' is door een ander zal deze het ook niet volledig uit z'n duim hebben gezogen. We worden allemaal beinvloed, vaak ongewild en onbewust, door overlevering. Er zijn door de geschiedenis heen altijd maagdelijke, moederlijke en 'crone' godinnen geweest.

Een persoonlijke zoektocht kan mooie resultaten opleveren als we er vanuit gaan dat we alle drie fasen in ons dragen. Herkennen we bijvoorbeeld de maagdelijke Artemis in ons, of komt Cerridwen op een gegeven moment om de hoek kijken? Er komt misschien een tijd dat Hecate een belangrijke rol gaat vervullen. Natuurlijk zijn er nog veel meer godinnen waar we ons mee kunnen identificeren.

Het maagdelijke en moederlijke aspect in de vrouw verdwijnt niet als we de 'crone' leeftijd hebben bereikt. We dragen, als we niet te snel volwassen willen worden, nog steeds dat meisje in ons en als sommige vrouwen bv. oma worden zal de verzorgende (moeder) rol naar de kleinkinderen gaan.

Ik vind het 'Maiden, Mother, Crone' verhaal heel bijzonder, niet omdat een ander het heeft bedacht, want het bestond m.i. al eeuwen eerder, wel omdat ik het kan plaatsen, en als we de maanstanden er nog eens bijnemen,... nou prachtig toch? 8)

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 29-05-2011 19:53

Galeswintha schreef:Je kunt een moederrol (verzorgende rol) vervullen voor neefjes, nichtjes, stiefdochters/zoons, kinderen van vrienden en vriendinnen. Het kan m.i. wel een breed perspectief hebben. Elke vrouw, met of zonder kinderen, krijgt er in een bepaalde vorm mee te maken.
Ha Galeswintha, die moederrol, dat mag ook wel voor dieren gelden he?
:D Als ik trouwens mijn man met mezelf vergelijk zie ik in hem meer de verzorgende moeder dan in mezelf...

Ja, die godinnenrollen die je beschrijft, die komen me ook wel bekend voor. En dat zag die wetenschapster natuurlijk ook. Ik duik er nog eens dieper in.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 29-05-2011 21:08

Galeswintha schreef:Je kunt een moederrol (verzorgende rol) vervullen voor neefjes, nichtjes, stiefdochters/zoons, kinderen van vrienden en vriendinnen. Het kan m.i. wel een breed perspectief hebben. Elke vrouw, met of zonder kinderen, krijgt er in een bepaalde vorm mee te maken.
Helemaal mee eens! En niet alleen omdat ik suikertante ben van mijn neefje en nichtje :-)
Iedere vrouw krijgt hiermee te maken, in wat voor jasje dan ook. Als Julian in de toekomst bij ons logeert, ben ik zeker plaatsvervangend moeder! En Daturae, wat zijn wij dan voor onze poezebeesten? Toch ook een beetje een mams?

Alu
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2011 15:52

Bericht door Alu » 30-05-2011 09:13

Waarom zou een vrouw zich laten beperken door slechts drie rollen? Een mens is een optelsom van veel meer dan dat, en tegelijk, hoe ouder ik word, vraag ik me wie of wat ik eigenlijk ben. Ik laat het steeds meer onbenoemd....

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 07-06-2011 21:16

En dat vind ik dus ook Alu, anno 2011 vind ik het moederschap iets waar je voor kunt kiezen, een rol, een beroep. Ik kies er bewust niet voor en als ik sommige vrouwen (meest moeders overigens) hoor ben je eigenlijk geen volwaardige vrouw als je niet de moederrol hebt gekend. Het zou een drietraps-carrière zijn: maiden->mother->crone.

Ik merk dat mijn feministische aard enerzijds en het natuurmens zijn (inclusief vruchtbaarheidsriten, maiden/mother/crone) anderzijds elkaar soms niet zo goed verdragen.

Ik heb een mooi voluptueus Venusbeeldje op mijn altaar liggen, maar ben
A) blij dat ik niet zo'n figuur heb
B) blij dat ik niet beoordeeld wordt op mijn vruchtbaarheidskenmerken

Anno 2011 zie ik de door heksen gevierde vruchtbaarheid, ook in de vorm van zaaien, groeien, rijpen en oogsten tijdens bijv. jaarfeesten dan ook zuiver overdrachtelijk: het doen groeien en rijpen van gedachtengoed, wensen en plannen. Als vrouw wil ik groeien in persoonlijke kracht, zuiverheid, oprechtheid en wijsheid.

Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Alu
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2011 15:52

Bericht door Alu » 08-06-2011 13:02

Wat ik gezien heb in de loop der jaren is dat de wens moeder te worden bij veel vrouwen zo wezenlijk is dat er niet van een keuze te spreken is. Echter er is ook een groep vrouwen voor wie het niet zo vanzelfsprekend is en daar val ik ook onder. Ik ben bewust kindvrij! Voor mij was het een heel bewuste keuze die ik heb kunnen maken, omdat de tijd waarin ik leef me die vrijheid gunt.

Lang niet iedereen wil overal bewust over nadenken. Andere keuze's maken dan de lijn der verwachting dwingt de omgeving nogal eens tot nadenken. Iets dat lang niet altijd in dank wordt afgenomen :)

Veel inspiratie voor heidenen stamt uit het verleden, maar het is wel nodig een vertaalslag naar het hier en nu te maken :wink: Vruchtbaarheid is altijd en overal nodig op dit ondermaanse en kent vele vormen. Scheppingsdrang/kracht schuilt ook achter kunst om maar een dwarsstraat te noemen....

elixa
Berichten: 126
Lid geworden op: 24-10-2010 09:37

maiden mother crone

Bericht door elixa » 08-06-2011 22:36

Hallo,

Ik heb heel goed nagedacht of ik moeder wilde worden. Ik heb het geluk in vrijheid te kunnen kiezen en dat ik moeder heb kunnen worden. Dat is niet voor alle vrouwen die dat willen weggelegd.

Ik denk dat ieder zijn/haar eigen keuzes mag maken om zijn/haar eigen pad te kunnen gaan.
Of het nu gaat om wel of niet te kiezen voor de moederrol of een keuze op een heel ander vlak.

Voor mij betekent vruchtbaarheid dat het cirkeltje rond is; van begin tot het einde en alles er tussenin. Vruchtbaarheid kan in mijn ogen heel veel betekenen. Het is maar net welke betekenis je er zelf aan geeft. Een opleiding kan misschien zelfs gezien worden als vruchtbaar.... het kan zo ruim gezien worden als je zelf wilt..Ik zou me niet willen beperken door een inzicht van een ander, wel kan daardoor mijn inzicht ruimer worden.

Li

Plaats reactie