maiden, mother, crone: 20e eeuws verzinsel?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Alu
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2011 15:52

Bericht door Alu » 12-06-2011 08:39

Drietallen zijn er wel, maar niet in deze indeling bij mijn weten. Binnen het germaanse veld zijn er de drie nornen, verleden, heden toekomst en de matrones die ook altijd in gedrieen zijn.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 14-06-2011 22:51

Na het artikel gelezen te hebben op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triade_(godsdienst) is m.i. het Maiden, Mother, Crone verhaal geen verzinsel. In het Oude Griekenland bestond de triade: Kore (maagd), Demeter (moeder) en Hecate (crone). Volgens het artikel bestonden er nog vele andere triaden. Vader, moeder, kind is zo'n triade. In het paganisme gebeurt het wel dat verschillende godinnen uit verschillende culturen, maar wel met dezelfde aspecten, aan elkaar worden gekoppeld in het Maiden, Mother, Crone principe. Historisch gezien klopt dit dus niet.

Alu
Berichten: 16
Lid geworden op: 19-01-2011 15:52

Bericht door Alu » 17-06-2011 10:07

Het paganisme bestaat niet :wink: Het zal dus, volgens mij, liggen aan de stroming en daarnaast ook aan het individu of het concept van maagd, moeder en kroon aanspreekt.

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

maiden, mother en crone

Bericht door cygnus » 17-06-2011 19:46

Na het lezen van de link http://nl.wikipedia.org/wiki/Triade_(godsdienst) ben ik er juist meer van overtuigd geraakt dat het wel een geromanticeerde constructie is. Tussen al de genoemde 3-eenheden komt er maar een voor die enigszins voldoet aan de typering van maiden, mother en crone. Het overgrote gedeelte zijn het triades van vader, moeder en kind. De rest zijn steeds drie gelijken. De claim dat deze types in het heidendom een belangrijke rol speelden kan op grond hiervan niet gemaakt worden.
Met vriendelijke groeten,
Cygnus

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 22-06-2011 15:50

De oude Grieken zagen in Kore, Demeter, en Hecate toch wel een soort van maagd, moeder en wijze vrouw denk ik. Crowley en de antropologe, waar eerder over werd gesproken, zijn dus niet de pioniers van dit idee. Dat het maagd, moeder, en wijze vrouw concept een duidelijke prominente rol in het heidendom heeft gehad kan ik, na het lezen van de artikelen, ook niet zeggen. Er waren vele verschillende triaden, in vele culturen.

Wolvin en Kraai
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-12-2017 14:35

Bericht door Wolvin en Kraai » 25-12-2017 12:40

Ik voel beter na de inwijding van Crone.... En heel blij dat ik dat heb gedaan.

Plaats reactie