Hekserij/ Wicca/ Asatru etc.

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Gast

Hekserij/ Wicca/ Asatru etc.

Bericht door Gast » 17-02-2011 16:02

Hoe ben je in aanraking gekomen met jouw natuurreligie en beleving?

Gast

Bericht door Gast » 17-02-2011 16:21

Mijn verhaal is lang en het begon in de jaren 90 met de new age-beweging. Het spirituele, de reincarnatie-ideeen en de prachtige edelstenen trok me ontzettend aan. Maar het zweverige en het geldmaken van andermans problemen stootte me weer af. De liefde voor edelstenen is gebleven.
Toen kruiste enige tijd later de hekserij mijn pad. Reuze interessant, en eindelijk werd er een godin erkend. Ik kon me er helemaal in vinden na nare ervaringen te hebben gehad met het gereformeerde christendom. Ik heb nog steeds een bijzondere binding met de hekserij, het is een veilig en vertrouwd vlak voor jaren en staat in verbinding waar mijn hart ligt. En dat is het Germaanse veld, Asatru zoals ze dat nu noemen. Mijn voorouders zijn heel belangrijk voor me en ik doe veel onderzoek. Wat was hun geloof, hun werk, wat waren hun ideeen, en dat werpt alleen maar meer vragen op. Zeker omdat de moeder van mijn opa een Bontekoe was. Na onderzoek ben ik er achter gekomen dat wij bloed uit Nederlands Indie in onze aderen hebben stromen. Het wordt alleen maar interessanter. Het zal jullie niet zoveel zeggen, maar ik ben heel dankbaar voor mijn verhaal dat ik heb mogen meemaken, beleven, uitvinden, geloven en ik ben blij dat het nog niet is afgelopen. Mijn leven is een reis!

Liadan
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-01-2011 14:40

Bericht door Liadan » 17-02-2011 16:38

Misschien een beetje raar, maar door Lord of the Rings :P Toen ik op mijn twaalfde de film zag was ik, samen met een vriendin helemaal fan. In mijn nerderigheid zocht ik het hele web af naar alles wat met lotr te maken had en kwam viavia op websites over wicca.
Maar ik was ook wel erg een buitenspelend kind, altijd in de natuur enzo. Zelf ook in een huis gewoond met een bos eromheen, heeft ook wel erg meegespeeld denk ik.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 19-02-2011 17:11

Als kind had ik al een fascinatie voor sprookjes, sterrenbeelden en Griekse mythologie. Daar is het allemaal mee begonnen. Ik ben later andere mythologische verhalen gaan lezen. Dus het werd breder.

Op mijn 18e heb ik uit de bibliotheek eens boeken over hekserij opgezocht. Waarom weet ik niet meer precies. Gezien hoe ik in elkaar steek zal het wel te maken hebben gehad met dat ik altijd het naadje van de kous wilde weten. Bovendien fascineerde het onderwerp me. Wie waren de heksen eigenlijk?

Heksen worden vaak als kwaadaardige wezens geportretteerd. Ik vroeg me af waarom dat zo was. Ik vond heksen altijd machtige en wijze vrouwen. In sprookjes had ik over het algemeen geen hekel aan ze. Ze leken altijd mensen een spiegel voor te houden en wisten donders goed hoe ze hebben wilden. Vrouw Holle bijvoorbeeld was voor mij een goede, wijze vrouw. Streng, maar rechtvaardig.

Op mijn 25e werkte ik aan een eindscriptie over de Kelten voor mijn studie. Ik kwam erachter dat hun vroeger eigen jaarfeesten vierden. Automatisch kwam ik toen uit bij de Wicca. Ik had tijdens het schrijven van de scriptie boeken over Wicca in huis.

Verder heb ik altijd een fascinatie gehad voor wandelingen in de ongerepte natuur, de schoonheid van de aarde, archeologie en geschiedenis. Oorsprong is voor mij belangrijk. Ik heb net als Ardaedra Thorsdottir stamboomonderzoek gedaan. Daarop doorbordurend: waar komen we vandaan? waarom zijn we toch zoveel van onze 'roots' kwijtgeraakt en is het letterlijk een levenslange speurtocht om ze weer terug te vinden? Een goede basis is belangrijk. Zonder een goede fundering kun je immers geen stevig huis bouwen.

Ik hoop in mijn leven weer een aantal stenen aan de fundering toe te voegen. Laat die (filosofische) speurtocht maar komen!

Plaats reactie