Tarot: wie doet het?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Tarot: wie doet het?

Bericht door Daturae » 15-02-2011 20:41

Hi, heb me mede door een gevolgde training flink verdiept in Tarot. Wil daar wel eens met anderen over verder praten.
*Wie 'doet' hier ook iets mee?
*Welk deck gebruik je en waarom?
*Welke legging doe je, of trek je meestal een dagkaart?
*Heb je ook iets aan de kaarten, kun je ze duiden?

BB,, Daturae
Blessed Be, Daturae

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 15-02-2011 23:02

*Wie 'doet' hier ook iets mee?

Ik doe er wel eens wat mee.

*Welk deck gebruik je en waarom?

Ik heb een Rider Waite deck in huis. Het is het meest bekende tarotdeck waarvan je de symboliek goed kunt aflezen. De afbeeldingen zijn duidelijk weergegeven en er is veel op te zien. Omdat het onder tarot liefhebbers een 'bekend' deck is, was ik er juist nieuwsgierig naar. Ik vind het persoonlijk niet het meest mooie deck wat er is, er zijn in de loop der jaren al heel wat mooiere decks voorbijgekomen, maar wel de meest duidelijke.

*Welke legging doe je, of trek je meestal een dagkaart?

Op het moment doe ik er niet veel mee. Ik heb ook geen reden om ze op dit moment te gebruiken. Als mensen me vragen om voor hun een legging te doen doe ik dat graag. Ik heb wel eens een legging van drie gelegd: verleden, heden en toekomst. Het "Keltische Kruis" heb ik ook wel gelegd.

*Heb je ook iets aan de kaarten, kun je ze duiden?

Het lukt mij wel om ze te duiden. Ik heb er altijd mijn eigen aantekeningen bij en een boekje. Verder luister ik naar mijn eigen 'gevoel'. De Tarot is niet makkelijk om mee te duiden. Ik denk persoonlijk dat je de nodige levenservaring, en het invoelingsvermogen moet hebben om de kaarten goed te kunnen interpreteren voor een ander. Een stuk mensenkennis komt er m.i. ook bij kijken.

Tarot staat voor mij niet voor 'het grote mysterie' maar heeft m.i. meer te maken met de eigen intuitie of gesteldheid van de vragensteller. Die intuitie wordt weerspiegeld in de kaarten. Ik ben er wel van overtuigd dat een kaart niet voor niets getrokken wordt. Op dat specifieke moment ligt ie er voor jou, om je iets te vertellen.

Ik vind het altijd geweldig hoe 'eerlijk' een kaart is over een bepaalde situatie. Soms is het moeilijk om een uitkomst of (mogelijk) verloop aan iemand te vertellen die niet op zo'n antwoord zit te wachten of ervan schrikt. Het kan best confronterend zijn, maar de kaarten kunnen je ook een 'uitweg' laten zien. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat, en of je er wat mee wilt doen.

Liadan
Berichten: 30
Lid geworden op: 20-01-2011 14:40

Bericht door Liadan » 16-02-2011 08:31

Ik gebruik het Rider Waite, maar ben me momenteel ook meer aan het verdiepen in het Thoth Tarot. Het Rider Waite is gewoon heel duidelijk en makkelijk te lezen, maar het Thoth Tarot vind ik mooier:wink:
Tja en welke legging.. dat ligt aan waarvoor ik kaarten leg. Soms trek ik gewoon een dagkaart, soms voor een groter probleem o.i.d. meerdere kaarten. Elk jaar met Samhain sowieso een leging voor het komende jaar. Ik leg (nog) geen kaarten voor anderen. Voor mezelf kan ik de kaarten wel goed duiden, maar voor anderen denk ik nog niet. Misschien over 10 jaar
:wink: Wat ik altijd bijzonder vind aan tarot is dat het vaak de antwoorden en oplossingen laat zien die al de hele tijd voor je neus lagen maar die je nog niet zag.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 22-02-2011 22:12

Dank jullie wel voor je reacties. Zelf probeer ik verder te komen met de Marseillaanse, omdat die zo oud is denk ik dan: ah, authentiek. Maar vond 'em vaak zo 'gloomy'. Inmiddels kijk ik er anders naar en kan ze zeker waarderen, maar lonk wel sterk naar de Rider Waite.

Bij mij gaat en komt het vaak in fasen: nu ik die training gevolgd heb, ben ik weer fanatiek aan het kaartje leggen, zo heb ik die kaarten al zeker 14 jaar, en daarom wil ik ze ook een kans geven voor ik de Rider Waite koop, omdat ik die mooier vind en me beter te duiden valt. Zoals Galeswintha ook zegt: er is veel op te zien, veel symboliek.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

Bericht door zevenster » 23-02-2011 00:45

Hoi, even staccato want het is al héel laat.
Ik werk sinds kort met de tarot, iedere avond doe ik een legging voor de volgende dag.
Ik heb veel decks gehad, maar weggegeven. Ryder Waite vond ik héel akelig en heeft me lang van Tarot afgehouden. Nu werk ik met een deck vanuit een doosje van de witteboekwinkel, donkerblauw boxje met mooie kaartjes. Vind ze prettig werken, genoeg symboliek en heldere uitleg erbij. Voelt goed.
Elck Syn Waerom

elixa
Berichten: 126
Lid geworden op: 24-10-2010 09:37

tarot

Bericht door elixa » 24-02-2011 22:04

Heb zelf ook tarot kaarten. Heb weleens legging gedaan maar, ben er nog maar kort mee bezig. Heb de kaarten al wel dik zeven jaar in huis, kom er nu pas aan toe. Of het komt nu op mijn pad om ermee bezig te zijn. Zelf denk ik dat je die kaarten kunt gebruiken die goed voor je voelen en die je prettig vindt te duiden. Heb sinds kort ook een hele leuke heksentarot. Die vind ik superleuk.. Ieder zijn/haar eigen kaartenkeuze...
Veel plezier allemaal... enne misschien kunnen we eens bij elkaar komen met onze kaarten en van elkaar leren? Als ik een legging doe schrijf ik de legging op in een schrift.

Liefs Lixxx

Gast

Bericht door Gast » 25-02-2011 11:59

Lijkt me heel gezellig Elixa!
Ik heb zelf ook Rider Waite, maar doe eigenlijk meer met runen.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 26-02-2011 18:38

Is best een leuk idee en je kunt van elkaar leren idd.

elixa
Berichten: 126
Lid geworden op: 24-10-2010 09:37

tarot

Bericht door elixa » 27-02-2011 20:22

Hello hello,

Dat was mijn insteek inderdaad ook, gezelligheid en van elkaar leren combineren.
Heb mijn runen niet compleet maar dat zou ik ook wel graag willen leren.
Misschien kunnen we een combi dag maken? Een morgen tarot en aansluitend de middag runen leren leggen? Is dat een idee?

Liefs Lixxx

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

tarot

Bericht door zevenster » 27-02-2011 20:25

vind het ook een leuk idee.
Mijn runen moesten weg, zat houtworm in.. Boewaaaahhhh
Elck Syn Waerom

Plaats reactie