Wat betekent het woord 'heks' voor jou?

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Wat betekent het woord 'heks' voor jou?

Bericht door Galeswintha » 25-09-2010 13:56

Naar aanleiding van het artikel op:

http://heksencafegroni.forum2go.nl/wat- ... -t175.html

de volgende vragen:

-Wat betekent het woord 'heks' voor jou?
-Wat doet het woord 'heks' met je?
-Hoe kwam je (ooit) met hekserij in aanraking?
-Wat spreekt je (in het bijzonder) aan?
-Hoe geef je zelf invulling?

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 25-09-2010 14:58

-Wat betekent het woord heks voor jou?

Het woord 'heks' is, nadat ik het artikel heb gelezen, niet het originele woord voor 'de wijze vrouw'. Als je leest dat het woord heks, behalve dan in Nederland schijnt, werd gebruikt in de heksenprocessen om mensen, met name vrouwen, een stempel op te drukken, te veroordelen, en massaal te vermoorden voor eigen machtsgewin dan krijg ik daar de intense rillingen van.

-Wat doet het woord 'heks' met je?

De etymologie van het woord ligt heel ergens anders. Woorden als 'Hagazussa', 'heggerijdster' of 'wikster' vind ik duidelijker omdat deze termen een etymologische oorsprong hebben en er dus uitgelegd kan worden wat deze woorden betekenen.

Het woord 'heks' is m.i. door de eeuwen heen gebruikt om mensen bewust te veroordelen. In de volksmond zijn er nog steeds gezegdes als: 'Jij lelijke heks' en afbeeldingen van heksen zijn nog steeds de lelijke, grijnzende oude vrouwen met de kat achterop de bezem die niets goeds in de zin hebben. In sprookjes zijn het kwaadaardige feeksen. Het woord draagt een negatieve lading met zich mee en de resten van de inquisitie zijn in deze tijd nog steeds voelbaar.

-Hoe kwam je (ooit) met hekserij in aanraking?

Pure interesse, nieuwsgierigheid, het ware verhaal willen weten en niet de veroordelende praatjes willen geloven. Lezen wat hekserij is en een 'klik' vinden met waar ik zelf voor sta en in geloof. Ik heb veel met de natuur en oude, verdwenen, beschavingen die altijd op de natuur als basis teruggrijpen.

-Wat spreekt je (in het bijzonder) aan?

Het zoeken naar puurheid en je eigen weg zoeken spreekt mij aan in dit pad. Het onderzoeken en begrijpen van kennis die eeuwen geleden, voor een groot deel, verloren is gegaan. Het praktische vind ik erg leuk. Divineren bv. en je op dat moment in verbinding stellen met die 'hogere energie' die al vanaf de oerknal bij ons is en waar we ons dagelijks in begeven. Het werken met deze energie en het daadwerkelijk ervaren van die energie. Steun vinden bij Moeder Aarde en het daadwerkelijk beleven en ervaren van de seizoenen. Het cyclische en evoluerende spreekt mij in het bijzonder aan. Alles verandert en is aan beweging onderhevig.

-Hoe geef je zelf invulling?

Een aantal dingen die ik doe: Wandelen in de vrije natuur, divineren , altaar bijhouden en per seizoen aanpassen, schrijven, dichten, lezen, mediteren, met etherische olie werken, eigen rituelen uitvoeren, de seizoenen en de volle manen vieren of er zo'n dag oprechte aandacht aan besteden. Bewust leven en genieten.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 28-09-2010 22:22

Ha, leuk onderwerp

Wat betekent het woord 'heks' voor jou?
Van oorsprong sprookjesfiguur, maar anders dan de andere kinderen vond ik de heks altijd wel sympathiek!

-Wat doet het woord 'heks' met je?
Geuzennaam, noem me liever heks dan wicca, omdat je voor wicca echt ingewijd moet zijn vind ik in een moderne stroming, zoals Alexandrian, of Gardnerian.Ik ben een vrije heks, modern van zeden en gewoonten, maar probeer altijd e oude wortels op te graven!

-Hoe kwam je (ooit) met hekserij in aanraking?
Het jeugdboekje De kleine heks, (van Otto Preuzler ofzo) deed als kind heel veel met me, ging paddestoelbrouwsels maken, bessen uitproberen waarvan moeder zie dat ze giftig waren (welnee!), kruiden zaaien in pa's mooie gazon, een bezem uitproberen, staren naar de volle maan, het woord Walpurgis uitspreken, etc. etc.
Daarna: rond achttiende opleving, me echt vrouw gaan voelen, sterke vrouw, natuurvrouw etc.
Daarna eind twintiger jaren dat ik er achter kwam dat ik niet zomaar wat bedacht, maar dat honderden mensen over de hele wereld bezig waren met hekserij. Het bestond! Zelfs in Nederland, zelfs in Groningen! Nog altijd dank aan de HP en HPS in Groningen van wie ik in die beginjaren veel heb geleerd.

-Wat spreekt je (in het bijzonder) aan?
>God/ Godin principe, als we gemaakt zijn naar Gods evenbeeld, zoals in de Bijbel staat, tja, dan moet er wel een vrouwelijk aspect aanzitten, anders zag ik er niet zo uit als ik er nu uitzie toch? :)
>De natuur: o waar vind ik het goddelijke zo weerspiegeld in mezelf als in de natuur!!! Volle maan, storm, als kind al werd ik erdoor geroerd. Bossen, zee, heuvels kleine diertjes en planten. Alles ademt God.
>het praktische, de rituelen, het door handelingen deel uitmaken van het hogere. Zo boven, zo beneden, dat spreekt me aan.

-Hoe geef je zelf invulling?
> Jaarfeesten en esbats altijd vieren
> respect voor de natuur en voor medemens (de wiccan rede)
> altijd blijven leren en verdiepen (volg nu ook weer een interessante training)
> proberen anderen te begeleiden op het mooie pad, zoals ik ook hulp mocht ervaren
> regelmatig mediteren, maar ook iets als Bodybalance doen op de sportschool: lichaam en geest in balans brengen
>Heksencafe Groningen organiseren en dit forum helpen opzetten
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 29-09-2010 15:28

-Wat betekent het woord 'heks' voor jou?

Het woord heks heeft me lang doen denken aan vroeger tijden toen onze broeders en zusters op de brandstapel werden gezet. We weten hoe vreselijk dit is geweest, en sinds mijn christelijke jeugd heeft het woord me achtervolgd, in negatieve zin, totdat er een moment kwam dat het woord heks veranderde in: pagan, natuurliefhebber, het kreeg betekenis en ik zag het verband in alles om me heen, godinnen in mij werden wakker en ik ging met de seizoenen meeleven, ik kreeg trotse rillingen bij de hedendaagse betekenis van het woord heks.

-Wat doet het woord 'heks' met je?

Dat heb ik hierboven eigenlijk al beantwoord, het ging van een negatieve lading naar een positieve lading in de loop der jaren. Dankzij mijn gereformeerde achtergrond en het afstand doen van het geloof van mijn familie.

-Hoe kwam je (ooit) met hekserij in aanraking?

Zoiets zit er natuurlijk altijd al in, anders interesseert het je niet. :-)
Ik kreeg een boekje in handen die een collega kreeg op zijn verjaardag. Ik had mijn pad gevonden vanaf toen!
Alles viel op zijn plaats.

-Wat spreekt je (in het bijzonder) aan?

Wat bedoel je, van hekserij? Het belangrijkste voor mij is het besef, een manier van kijken naar de wereld, naar de natuur. Het is een staat van bewustzijn waarin je merkt dat alles is verbonden en verweven met elkaar. Met dit besef vier ik mijn esbats en sabbats en geef ik het op mijn manier de invulling die op dat moment passend en belangrijk is. De vieringen op zichzelf zie ik als hoogtepunten!

-Hoe geef je zelf invulling?

Heb ik ook alweer beantwoord in bovenstaande vraag :-)
Ik geef het invulling op mijn manier, en zoveel mogelijk op de manier waarvan ik denk dat mijn voorouders dat gevierd moeten hebben.

Leuke vragen, Galeswintha!

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 16-10-2010 13:59

hoi Ardeadra, nou vraag ik me natuurlijk af welk boekje dat was?

Ik kreeg een boekje in handen die een collega kreeg op zijn verjaardag. Ik had mijn pad gevonden vanaf toen!

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Plaats reactie