Respect

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Respect

Bericht door Menno » 16-06-2010 10:23

Ik weet een mooie stelling waar we het eens lekker met elkaar over kunnen hebben. Dit is 'm: "Het eisen van respect is het begin van intolerantie"

Wat vinden jullie hiervan?

BB,

Menno

Gast

Bericht door Gast » 16-06-2010 22:27

Wauw.
Een serieuze stelling. Maar ik denk eerder dat het zo is:

Het gebrek aan respekt is het begin van intolerantie.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 16-06-2010 23:05

intolerantie
in - to - le` ran - tie [-sie] («Latijn) de -woord (vrouwelijk) 1 onverdraagzaamheid jegens andersdenkenden of minderheden;
http://www.encyclo.nl/begrip/intolerantie
"Het eisen van respect is het begin van intolerantie"


Daar ben ik het mee eens. Als je geen respect eist dan kun je het verdienen. Respect afdwingen is volgens mij per definitie respectloos zijn naar anderen. Mensen kunnen respect hebben voor jou visie of om je goede eigenschappen. Respect kan vanzelf ontstaan als men ook het respect naar de ander toe kan opbrengen. Het moet m.i. een harmonieuze wisselwerking zijn. Bij iemand die respect eist denk ik in extreme zin aan een dictator die een schrikbewind voert. Uit angst zullen mensen luisteren, maar onderhuids broeit het verzet. Als een dictator de scepter zwaait, respect eist, kan een minderheid bv. slachtoffer worden van etnische zuiveringen. Een zondebok wordt aangewezen en de respecteisende gaat vrijuit. Het heeft m.i. met verborgen angsten in de mens te maken. Degene die respect eist is op zoek naar macht over de rug van een ander. Degene die respect verdient heeft geen last van zijn/haar ego, handelt niet uit eigenbelang, laat de ander in zijn waarde en is dus per definitie tolerant.

Gast

Bericht door Gast » 17-06-2010 09:21

Ik krijg echt de rillingen van mensen die met macht spelen.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 21-06-2010 22:06

Tja, aan bovenstaande niet zoveel meer toe te voegen denk ik. Respect is iets wat je verdient, niet wat je kunt afdwingen, dat werkt alleen maar averechts. Het woord is ook aan het devalueren, als je tegenwoordig straatschoffies hoort joelen 'respek man' , vraag ik me altijd af wat ze nou echt bedoelen?Lijkt me ook een vorm van respect afdwingen en zo gaat dat niet lijkt me. Moeten ze in mijn ogen eest een paar goede daden verrichten.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 21-06-2010 23:45

Absoluut, respect moet je verdienen. Maar in de ogen van sommige mensen moet je ten allen tijde voor jan en alleman respect hebben. Een voorbeeld: Laatst had ik het met een paar mensen over de verrechtsing van de samenleving. En uiteraard kwam het gesprek toen ook op de neo-nazi's terecht. En ja hoor, daar kwam iemand weer aan met: "jaaa, maar je moet ook voor die mensen respect hebben". Nee, dat heb ik dus niet. Ik vind het uitschot, menselijk afval, belachelijke idioten. Net als ik dat vind van doorgeslagen geloofswaanzinnigen die verkondigen dat je homo's een duikvlucht moet laten maken vanaf een hoog gebouw. Ik heb voor dat soort geschiften geen enkel respect en ik denk dat de wereld veel beter af is als ze er niet zouden zijn. Het kan me ook geen lor schelen of hun krankjoreme ideeën voortkomen uit hun totaal verknipte versie van een religie of een andere psycho-pathologische oorzaak hebben. Ik heb voor hun en hun gekte geen enkel respect.
Wat ik wel kan opbrengen is een wrevelig soort van tolerantie. Namelijk dat ik hun de vrijheid gun om hun idioteriën te verkondigen. Noem het maar vrijheid van meningsuiting. Uiteraard houd die op als men gaat oproepen tot direct geweld tegen medemensen. Dat moet dan ogenblikkelijk en kogelhard worden aangepakt. Verder mogen ze van mij hun abjecte meninkjes verkondigen. Immers doordat ze vrijelijk hun waanzin mogen spuien weet iedereen meteen waar hij aan toe is met dit soort lieden. Dat heb ik veel liever dan dat ze zich (bijvoorbeeld door wetgeving gedwongen) op de vlakte moeten houden en dat daardoor hun waanzin bedekt blijft waardoor je het gevaar loopt dat mensen denken: "Nou, het valt toch wel mee". Nee, laat maar gewoon zien waar je voor staat dan weet iedereen wat voor (bedorven) vlees er in die kuip zit. Vervolgens kunnen ze dan worden afgeserveerd en belachelijk worden gemaakt als de idioten die ze zijn. Want dat werkt vaak het beste met dit soort lieden. Niet door ze af te schilderen als gevaarlijk maar als een stel gemankeerde paljassen. Kijk, onder die sneue figuren zitten veel die het wel interessant zullen vinden om als "gevaarlijk" te worden betiteld. Geen mens vind het echter interessant om als "lachwekkende sneue paljas" te boek te staan.
Daarom zullen ze dus ook onmiddelijk beginnen om respect te eisen als zij en hun ideeën eens goed te kakken worden gezet. En dat respect moeten ze dus niet krijgen. Zoals gezegd, respect verdien je door je te gedragen als een redelijk mens die een ander ook respect geeft. Kan iemand dat niet opbrengen dan verdient hij geen respect maar hoongelach en het compleet ridiculiseren van z'n idiote gedachtengoed. Als je aan dit soort mensen en hun ideeën respect zou betonen zou dat betekenen dat je hun intolerantie respecteerd en daardoor eigenlijk ook normaliseerd.
En dat is wat ik bedoel als ik stel dat het eisen van respect het begin van intolerantie is.

BB,

Menno

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 26-06-2010 11:43

Steeds vaker merk ik dat je niet meer zo als vroeger dit soort lui mag afvallen blijkbaar. Nogmaals: respect moet je verdienen en neo-nazi's verdienen het niet.
Roep ook al jaren: lach ze uit, maar doe niet net alsof je ze eng vindt, dat voedt ze alleen maar.
Ik vraag me altijd wel af: wat bezielt mensen toch? Hier in het dorp zit ook zo'n groepje, amper een allochtoon te zien natuurlijk. Vanwaar dat anti-buitenlander gedoe? Maar hun ouders stemden CPN, uit onvrede, en de nieuwe lichting loopt achter Wilders of Glimmerveen aan. It 's all the same: anderen de schuld geven van het feit dat je er zelf niks van kunt bakken in het leven!

Maar ja, die vraagtekens plaatste ik ook na de verkiezingsuitslag.... Waarom stemt men op de Partij Voor de Vrees? Waar zijn we met zijn allen nou zo bang voor? En dan komt intolerantie, en gebrek aan respect voor anderen en hun zienswijze wel weer om de hoek kijken. Mensen die het minste van doen (willen) hebben met allochtonen zijn er het hardst in hun oordeel over. Onbekend maakt onbemind...

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 12-07-2010 12:01

Tja, daar zeg je iets. Ik zag vlak na de verkiezingen een soort van reportage over een dorp waar 40 % op de PVV hadden gestemd. Het dorp lag in een landelijke omgeving, het aantal allochtonen was nihil, er waren geen hangjongeren te bekennen en de criminaliteit was laag. Waarom o waarom dan toch op PVV-stemmen? Toen de mensen werd gevraagd waarom ze dachten dat er in hun dorp zoveel PVV-stemmers waren kwam toch de angst voor Islam als voornaamste reden uit de bus.
Het merkwaardige is dat al die mensen de Islam zien als één beweging die uit is op wereldheerschappij. Het is totaal niet in overeenstemming met de werkelijkheid want Islam is meer een parapluterm (net als paganisme) voor een groot aantal stromingen die onderling soms meer van elkaar verschillen als bijvoorbeeld Katholiek en Gereformeerd. Dat hele beeld van Islam wordt bepaald door een paar intolerante fanatieke schreeuwlelijken en mensen die daarop weer reageren.
In onze maatschappij neemt momenteel de angst en onzekerheid toe (dreigende ontslagen, afkalvende sociale zekerheid, onzekerheid over de toekomst) en dergelijke gevoelens zoeken altijd een uitlaatklep. En mensen gaan in zo'n situatie vaak kijken naar "De Grote Man" die alles weer goed zal maken. Inplaats van te kijken naar echte oplossingen wordt er dan vaak gekozen voor lieden die het hardst schreeuwen dat zij de oplossing al klaar hebben. Jammer dat de mensen nooit de les leren die in het verleden al zo vaak is voorgeschoteld.

BB,

Menno

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 12-07-2010 16:43

Tja Menno en nou heeft Oranje ook nog de WK verloren!
Ben benieuwd of volgens die lui daar de islam ook achter zit.

Elke crisis heeft zijn eigen zondebokken, en inderdaad de vermeende held die wel even de boel weer zal zuiveren van vreemde smetten...
En ik hoopte dat we intussen iets geleerd hadden. Maar kijk ook wat de overheid doet, de kop in het zand steken waar het gaat om onze houding t.o.v. joden voor, tijdens en zelfs na de WOII, slavernij verleden, en nog steeds Srebenica.
Krijgt dan toch elk volk de regering en de leider die ze verdient...?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 12-07-2010 23:37

Ik denk dat de mensheid nog veel heeft te leren. En zolang dat niet gebeurt, herhalen dezelfde patronen zich steeds weer.

Plaats reactie