Heksen en politiek

Een stelling of thema om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Plaats reactie
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Heksen en politiek

Bericht door Daturae » 09-06-2010 19:51

Hebben heksen iets met politiek?

Laat je je vanuit je religie leiden in je stemgedrag?

Of staat hekserij/ wicca voor jou los van je politieke keuzen?

En zit er voor jou dan wel een geschikte partij tussen?

Hoe denk je erover?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 09-06-2010 20:27

Mooie vragen.

Vandaag heb ik op de SP gestemd omdat deze partij voor mij het beste verwoordt waar ik voor sta. Ik laat me zeker vanuit mijn religie leiden wat betreft mijn stemgedrag. Het zou niet stroken als ik dat niet zou doen. Met name natuur en milieu zijn erg belangrijk wat betreft de keuze op welke partij ik ging stemmen vandaag. Het werd de SP, maar De Partij van de Dieren past hier ook erg goed in.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 09-06-2010 22:54

Hebben heksen iets met politiek?

Het kan maar het hoeft niet denk ik. Ik kan me zo voorstellen dat niet elke heks iets heeft met het 'politieke gekonkel' in den Haag. Er zijn misschien wel heksen die liever de stilte opzoeken en zich er verre van willen houden...Er zijn heksen die juist wel bewust politiek actief zijn, zeker inzake onrecht jegens Moeder Aarde en haar levende wezens. Denk aan de heksen uit de Reclaiming traditie.

Laat je je vanuit je religie leiden in je stemgedrag?

Het heeft wel invloed. Ik krijg er wel eens de kriebels van als je hoort dat de economie weer aan moet trekken. Dit staat bij mij vaak synoniem voor consumeren, (geestelijke) ledigheid en opdringerige reclames op TV. Zorg voor het milieu en Moeder Aarde staat m.i. haaks op een stijgende economie. Het valt voor mij slecht te rijmen.

Ik vind het bv. belangrijk dat onderwijs en gezondheidszorg goed geregeld zijn. Het zijn twee belangrijke pijlers in onze samenleving maar ik blijf het twee ondergesneeuwde kindjes vinden. Een sociaal beleid met 'echte' zorg voor elkaar vind ik belangrijk, maar ook uitgevoerd door de mensen zelf. Het heeft m.i. te maken met mentaliteit. Als mens kun je er al gewoon voor een ander zijn omdat je daar zelf voor kiest. Daar heb je de politiek niet eens voor nodig.

Of staat hekserij/ wicca voor jou los van je politieke keuzen?

Het heeft invloed, en staat er niet los van. Ik kijk intenser naar de wereld. Wat ik hierboven schrijf zie ik al jaren zo, gewoon vanuit mezelf. Ik heb van jongs af aan al een maatschappijkritische houding.

En zit er voor jou dan wel een geschikte partij tussen?

Ja. Ik heb SP gestemd. Het programma sprak me aan hoewel ik veel respect heb voor Femke Halsema als politica. Groen Links mag er van mij bij in een nieuwe coalitie vanwege hun 'groene' punten. Alleen met de SP heb ik persoonlijk meer.

Hoe denk je erover?

SP: Heldere taal, resoluut, durft het beestje bij de naam te noemen, daadkrachtig, staan voor de mens en een goed sociaal beleid. Maar ja, ze moeten het wel waarmaken...

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 11-06-2010 00:37

Ik heb gestemd op de PvdA. Ik kijk meer naar het totaalpakket (ben het met sommige dingen van de PvdA lang niet eens) en dan kom ik toch uit bij deze partij. Het was trouwens ook wel een strategische stem.
Voor wat betreft het politiek bewust zijn, tja je ontkomt er eigelijk niet aan hé. Den Haag neemt beslissingen die van invloed zijn op alles in de samenleving. Dus ook het milieu, de sociale zekerheid en noem maar op. Ben bang dat die zaken zwaar te lijden zullen krijgen als het een VVD/CDA/PVV coalitie gaat worden :( .

BB,

Menno

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 12-06-2010 19:17

Zal zelf ook even reageren natuurlijk.

Misschien is de eerste vraag wel een beetje retorisch bedenk ik me nu.
Wie een bepaalde religie aanhangt, doet dat vaak ook niet voor niets, misschien leeft een mens wel een 'totaalpakket': wat stem je, wat geloof je, wat vind je belangrijk in het leven. Op mezelf toegepast: hekserij heeft mede mijn warme belangstelling omdat de natuur zo'n prominente plaats heeft. En dan stem ik weer op Groen Links, want ik vind natuur, milieu en dierenwelzijn ontzettend belangrijk.
Maar mensen, zorg om elkaar, geen mensen uitsluiten vind ik ook belangrijk.
Enfin, nu de uitslagen geweest zijn, afwachten maar. Ik zie het somber in.

Wat Galeswintha zegt, over dat consumeren, economie aantrekken enzo, ik herken dat. Schrik slaat me om het hart, ik denk dan: nog meer? En ten koste van wat? We kunnen niet eeuwig zo doorgaan, dat heeft de crisis ons ook geleerd, veel economische grappen bleken luchtballonnen, er stond geen harde pecunia tegenover. Die vorm van economie voeren is doorgeprikt, nu moeten we op zoek naar een duurzamere, leefbaardere vorm.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 16-06-2010 10:20

Daarom vond ik het ook zo raar dat zoveel mensen VVD hebben gestemd (bij mij in de buurt zelfs een paar die al jarenlang in de bijstand zitten?!!). Het doorgeslagen neo-liberalisme en de marktwerking hebben de mondiale crisis veroorzaakt en de partij die daarvan (in Nederland) bij uitstek het gezicht is wordt door de kiezer beloond. Wie het snapt mag het zeggen. Nouja, Winston Churchil heeft ooit eens gezegd dat het beste argument tegen democratie een gesprek van 10 minuten met de gemiddelde kiezer is. Maar misschien was dat wel wat erg cynisch van die ouwe Winston :D.

BB,

Menno

Plaats reactie