fluisteraar

Voor nieuwe forumleden. Wie ben je? Wat heb je met hekserij? Wat houdt je bezig?
Plaats reactie
Gast

fluisteraar

Bericht door Gast » 06-12-2011 16:34

Welkom, Fluisteraar!

fluisteraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-12-2011 19:11

Bericht door fluisteraar » 07-12-2011 20:32

Dank je wel Ardaedra!!!

fluisteraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-12-2011 19:11

Bericht door fluisteraar » 07-12-2011 20:36

"De reden om lid te worden is de overweldigende immense grootheid die ik ervaar van de aarde en lucht en de enorme gigantische kracht van water en wind. En de nietigheid maar ook zo wilskrachtige vastberadenheid van het leven en de geniepige gemeenheid van vuur.
Ik ben op zoek naar mensen waarmee ik samen, in verbondenheid en vertrouwen, de jaarfeesten kan vieren. Het liefst in Groningen, Friesland of Drenthe.
Ik heb meer met traditie, natuur en onvoorwaardelijke liefde dan met altaren of goden."


Dat was enkele jaren geleden mijn introductietekst van mijn eerste aanmelding op een ander paganistisch forum.
En hoewel de afgelopen twee jaren voor mij persoonlijk enorm hectisch waren en er veel is veranderd, klopt deze tekst nog steeds behoorlijk.

Maar om toch een toevoeging te geven kan ik zeggen: Ik ben ook een:
- atheist: als rationalist met analitisch vermogen is er zeker geen bijbelse god.
- liberaal: wees vrij om te doen en denken wat je wilt (zonder anderen te schaden).
- humanist: geloof in je eigen kracht (wat kun je zelf doen om je leven te beinvloeden).
- naturist: als je ziet, voelt en ervaart wat er om je heen gebeurt, de natuur en natuurkrachten, is dat een grote bron van spiritualiteit.
- historicus: het verleden, mijn voorouders, hoe leefden zij en wat dreef hun om zo te leven als zij deden.

Na de cursus "De heks in jezelf" gevolgd te hebben (zeker WEL een aanrader om te doen!!!), weet ik inmiddels zeker GEEN "heks" ben in de traditionele zin.
Ik heb dus helemaal geen gevoel bij tarot, chakra's of bij al die wetmatigheden (precies elke kleur is iets en elke steen of boom is iets, en omgekeerd past bij alles wel een boom, kleur en steen). Dat voelt voor mij veel te veel als een door iemand bedacht keurslijf waar ik niet in pas en ook niet in wil passen.
Maar wat mij bijvoorbeeld wel heel erg aansprak in deze cursus was bijvoorbeeld de wiggelroedesessie. Of het pendelen. Eigenlijk dus vooral de doe-voel-en-ervaar-het-zelf dingen. En niet zozeer al die theorie.
Dit gaat ook op voor de natuurelementen. Zo voel en ervaar ik graag de kracht van een storm, onweer, wilde rivier, stil meer, kale vlakte, boom, berg of wolkenlucht. Dat zijn ervaringen die enorm intens en diep kunnen gaan.
Datzelfde heb ik ook met tradities en folkloristische gebruiken. Dan hoef ik niet zozeer alle achtergronden te weten zodat ik er een tv-quizz mee kan winnen. Nee, een beetje kennis opdoen en daarna vooral inleven, meevoelen en volledig mee opgaan in het grote geheel. Dat geeft me een enorme boost en voelt als een geweldige verrijking van mijn leven. Zowel hier als zeker ook op vakantiebestemmingen.

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 10-12-2011 11:05

Hallo Fluisteraar, welkom op dit forum.

"atheist: als rationalist met analitisch vermogen is er zeker geen bijbelse god."

Dat je niet gelooft in de bijbelse god betekent nog niet dat je atheïstisch bent. Atheïsme is de overtuiging dat er überhaubt niet zoiets is als het goddelijke. Hindoes geloven ook niet in een bijbelse god maar het zijn zeker geen atheïsten.

Dit vind ik een prachtige definitie van atheïsme (ik heb hem onvertaald gelaten omdat hij dan het best tot zijn recht komt)

Atheïsm: The belief that there was nothing and nothing happened too nothing and than nothing exploded for no reason creating everything and then a bunch of everything rearranged itself for no reason what so ever into self-replicating bits wich then eventually turned into humans.
Yeah, that makes perfect sense
:D

BB,

Menno

fluisteraar
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-12-2011 19:11

Bericht door fluisteraar » 10-12-2011 11:29

Inderdaad ook een mooie definitie van atheisme, Menno.

Mijn poging om te proberen om een aantal eigenschappen van mezelf samen te vatten in een enkel kernwoord was misschien niet zo'n heel erg goed idee.
Want ook die andere kernwoorden hebben een definitie die wat afwijkend is van de betekenis die ik er aan meegeef om mezelf te beschrijven.
Maar ik hoop dat ze toch bruikbaar zijn als globale karakterschets.

In ieder geval heeft het ons deze mooie definitie van atheisme opgeleverd, en dat is toch ook weer een mooi resultaat.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 11-12-2011 21:09

Welkom Fluisteraar!
fluisteraar schreef:"
Dit gaat ook op voor de natuurelementen. Zo voel en ervaar ik graag de kracht van een storm, onweer, wilde rivier, stil meer, kale vlakte, boom, berg of wolkenlucht. Dat zijn ervaringen die enorm intens en diep kunnen gaan.


Dit is voor mij ook zeer herkenbaar en een van de redenen waarom ik mezelf met trots heks ben gaan voelen en daarna noemen, niet om me in ene hokje te plaatsen, maar dat woord heb ik dan nog het meeste mee, gewoon een oude, vertrouwde heks die dan wel met een been in de moderne jachtige wereld staat, maar met de andere in de drassige veen van haar verre voorouders.

Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Plaats reactie