Paddestoelexplosie in Nederland

Activiteiten die je samen met andere forumleden wilt ondernemen: wandelingen, workshops, filmavonden, concert- en festivalbezoek etc.
Plaats reactie
Gast

Paddestoelexplosie in Nederland

Bericht door Gast » 11-09-2010 10:36

Paddestoelexplosie in Nederland

Het gaat dit jaar goed met de paddestoelen in Nederland. Volgens de Nederlandse Mycologische Vereniging zijn er zo'n vierduizend soorten paddestoelen en komen er nog steeds nieuwe soorten bij.

Niet alleen het aantal paddestoelen is enorm, ook de variatie is groter dan ooit. De afgelopen veertien jaar kwamen er elke maand zeven nieuwe soorten bij.

Toch zijn mycologen niet tevreden, want nog steeds staan zo'n tweederde van de paddestoelen op de rode lijst met bedreigde soorten. De laatste lijst dateert van 2004. Aan het eind van dit jaar wordt een nieuwe inventarisatie gemaakt.

Inktviszwammen
Op de Veluwe bij Ermelo werd vandaag een groep zeldzame inktviszwammen ontdekt, zo meldt Staatsbosbeheer. De soort komt eigenlijk alleen voor in warmere oorden en is dan ook zelden te zien in Nederland.

De zwam telt vijf, knalrood gekleurde tentakels die in verschillende richtingen groeien. De zwam ruikt naar uitwerpselen en trekt daarmee insecten aan die de sporen verspreiden.

Staatsbosbeheer is erg gelukkig met de vondst in het Speulderbos. "Het is een spectaculaire soort", zegt een woordvoerder. In het bos bij Ermelo komen zo'n 120 verschillende soorten paddestoelen voor.

Regen
Vooral in gebieden waar veel regen is gevallen, is het aantal paddestoelen groot. In Groningen en Drenthe, waar minder regen viel dit jaar, blijft de paddestoelexplosie steken.

Bron: Nos.nl 8-9-2010 14.55 uur

Gast

Bericht door Gast » 11-09-2010 10:38

Wordt het niet eens tijd voor een heerlijke herfstwandeling?

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 11-09-2010 16:51

Het is er idd. de tijd voor. De herfst is al voorzichtig begonnen en overal vind je de eerste paddestoelen.
Laatst nog een groep "rood-met witte stippen" paddestoelen gezien. Die zie je niet heel veel. Best bijzonder eigenlijk.
De herfst is voor mij altijd het mooiste seizoen voor een mooie boswandeling.

Gast

Bericht door Gast » 24-09-2010 12:52

hier in de Vosbrgen stond ook een inktviszwam. ik heb een foto gemaakt op 9 sept al was hij wat beschadigd...

foto plaatsen lukt niet, hij geeft alleen de code weer!!! wat moet ik doen?
Sterre.

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 25-09-2010 15:31

@Sterre: Wat ik wel doe is de foto uploaden via Photobucket (gratis account aanmaken is zo gebeurd.) Vervolgens Imagecode vanuit Photobucket kopieren en hem tussen 'Img' plakken in je nieuw te maken bericht. 'Img' kun je selecteren in de werkbalk boven je bericht.
Succes!

Gast

Bericht door Gast » 25-09-2010 15:37

zo doe ik dat ook, en je kunt hem ook eerst verkleinen met ACDsee.
succes inderdaad!

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Herfstwandeling

Bericht door Daturae » 28-09-2010 22:02

herfstwandelen
Paddestoelen, herfstbladeren, mooei kleuren, Mabon, kortom Herfst!

-Wanneer
-Waar
-Wie gaan er mee

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 29-09-2010 15:44

-Wanneer

Op een zonnige zondagmiddag

-Waar

Ïn een geschikt bos: Zoals Appelbergen

-Wie gaan er mee

Ardaedra

Afbeelding

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 03-10-2010 21:28

Hahaha Ardeadra,
En wat een lief plaatje! Kun je me die mailen ofzo? Past ook wel bij mij vind ik.

Voorstel: zondag 17 oktober.
Wacht, ik maak het even aan bij 'overige activiteiten'.

BB, Dautrae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 03-10-2010 22:39

Je kunt de ''afbeelding opslaan als''...
(rechtermuisknop)
en dan heb je m direct op je pc.

Ook kan Cygnus hem toevoegen als emoticon op het forum. Laat maar horen, ik heb nog veel meer grappige emoticons....

Plaats reactie