Heksentempel zaterdag 24 maart: Mindfulness

Het gezamenlijk beleven van spiritualiteit en religie in een ontspannen sfeer. Een keer in de maand.
Plaats reactie
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Heksentempel zaterdag 24 maart: Mindfulness

Bericht door Daturae » 28-02-2012 17:09

Zaterdag 24 maart (ja, klopt echt, een zaterdag dit keer) wil ik tijdens Heksentempel aandacht besteden aan Mindfulness. Zelf met plezier een training afgesloten wil ik graag mijn opgedane kennis en ervaringen met jullie delen.

Wat is mindfulness

Mindfulness is een manier van aandacht geven. Je richten op het hier en nu. Het houdt in dat je anders reageert op spanningen en problemen.
Hoe dan? Door afstand te nemen van je gedachten en gevoelens en daar niet automatisch op te reageren. In plaats van te proberen om problemen op te lossen, laat je ze er gewoon zijn. Dagelijkse meditaties en bezinningsmomenten maken deel van je leven met mindfulness. Mindfulness brengt oosterse technieken voor westerse mensen binnen handbereik. Tipje van de sluier: mediteren is dus niet nergens aan mogen denken! Aanbevolen dus voor wie moeite heeft met traditioneel, op Oosterse leest geschoeid mediteren.

Wat heeft dat nou met hekserij te maken?

Wat je wilt. Je kunnen ontspannen, je aandacht goed kunnen richten zijn hele praktische vaardigheden die je van pas kunnen komen bij rituelen / magisch werk.

Wat gaan we doen?

We beginnen met een korte meditatie, om de dagelijkse bezigheden achter ons te laten. Ik geef een lezing over wat mindfulness is en wat het niet is. We gaan een zogeheten bodyscan doen, waarbij je drie kwartier stil zit of als je wilt stil ligt. Neem als je wilt liggen een matje mee en neem een dekentje mee als je kleums bent.

Voor wie?

Voor iedere forumbezoeker HCG die we al eens hebben mogen ontmoeten tijdens Heksencafe (Heksentempel is altijd bij iemand prive thuis, dus dan is het fijn als je weet wie er op bezoek komt, toch?)

N.B.:
Tijdens afgelopen Heksencafe was de animo al groot, mochten er veel aanmeldingen bijkomen, dan overweeg ik het twee keer te organiseren, no problem.
Geef je op en ik je stuur je het adres waar het wordt gehouden.

Liefs, en Blessed Be, Daturae
Blessed Be, Daturae

Vlinder
Berichten: 15
Lid geworden op: 02-04-2011 22:53

Bericht door Vlinder » 18-03-2012 18:43

Ha!

Ik baal als een stekker, maar ik kan niet komen zaterdag! Er wordt een surprisefeestje georganiseerd voor één van mijn beste vriendinnen, waarbij ik niet kan ontbreken... Balen dus, want ik had veel zin in deze Mindfulnessavond!

In elk geval veel plezier!

BB,
Vlinder

Gast

Bericht door Gast » 22-03-2012 10:04

Jammer Vlinder, maar heel veel plezier gewenstbij het surprisefeestje! :-)

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 22-03-2012 23:09

Tja, ook heksen kunnen zich niet opsplitsen Vlindertje, veel plezier.
Ik weet dat er zich destijds tijdens HCG meer mensen hebben opgegeven dan nu op 't forum staan. Ik zal iedereen maar even mailen, dat werkt denk ik het beste.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 23-03-2012 22:47

Ik kom (en Gerda komt helaas ook :twisted: )

BB,

Menno

Gast

Bericht door Gast » 24-03-2012 08:56

Ah mooi, want ik heb nog iets voor Gerda.
Ik ben er dus ook.

Gast

Bericht door Gast » 26-03-2012 09:48

Bedankt allemaal voor de fijne en leerzame avond!

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 26-03-2012 11:24

En het was ook heel rustgevend, zo heb ik aan den lijve ondervonden :D

Bedankt Daturea!

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 26-03-2012 21:11

Ha, graag gedaan. :D

Bij deze nog wat info en linkjes die handig zijn voor als je je meer wilt verdiepen in Mindfulness.

Drie hoofdvormen Mindfulness:

meditatie
yoga
bodyscan

De zeven aspecten van Mindfulness

Niet oordelen
Niet streven
Open houding
Loslaten
Vertrouwen
Geduld
Acceptatie

Tips voor thuis

Neem je eens voor bij elke maaltijd de eerste hap met aandacht te proeven, allereerst: wat ruik je, wat zie je, wat proef je, kun je de verschillende ingrediënten proeven. Hoe voelt het in je mond.

Probeer een dag op je werk of thuis eens aandachtig te zijn op wanneer je in de stress schiet. Ga niet malen over de oorzaak, maar ervaar enkel. Wat voel je? Klopt het hart in je keel, knoop in je maag, ademhaling snel?

Spring ’s ochtends niet gehaast uit bed, maar blijf nog even liggen en haal bewust een paar keer diep adem en laat de lucht lekker ontsnappen.

Gebruik saaie momenten, zoals tanden poetsen, in de rij staan, aankleden als moment om juist je aandacht eens op te richten. Hoe voel ik me nu, wat voel ik?

Doe de drie-minuten ademhalingsoefening bijvoorbeeld als je je onprettig begint te voelen. Soms is dat een paar keer op een dag, soms een paar dagen niet. En het helpt. Alsof je jezelf steeds weer met beide benen op de grond zet.

Linkjes:

http://www.leren.nl/rubriek/wetenschap/ ... ndfulness/

http://www.depressiefik.nl/mindfulness.html

http://www.mindfulnessapp.nl/?gclid=CN- ... fAodhj2q3w

Succes en doe er je voordeel mee!
BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

elixa
Berichten: 126
Lid geworden op: 24-10-2010 09:37

mindfulness

Bericht door elixa » 26-03-2012 21:21

Hi,

Thanks Daturae!

xxli

Plaats reactie