Heksenquiche (Vegetarisch)

Jouw favoriete recept delen met anderen
Plaats reactie
Ward
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-04-2015 01:03

Heksenquiche (Vegetarisch)

Bericht door Ward » 03-08-2015 17:07

Ik had er geen naam voor en noem het dus maar Heksenquiche :D

Nodig:
Pakje quichedeeg, quick tosti saus, Halloumi, Gorgonzola, geraspte kaas, (diepvries) spinazie, (kastanje} champignons, 1 (rode) ui, (punt) paprika, 4 eieren, 2 gedroogde piri piri pepertjes, maar sambal mag ook, 2 teentjes knoflook, beetje olijfolie.
Springvorm, bakpapier koekepan, oven.

Bereiden:
Knip het bakpapier ruim op maat en doe dit in de springvorm.
(Als je geen bakpapier gebruikt, vet dan de springvorm in met een beetje olijfolie)
(Als je diepvries spinazie gebruikt, laat dit ontdooien, goed uitlekken en knijp er zoveel mogelijk vocht uit).

Maak het deeg zoals op het pakje staat aangegeven en verdeel het deeg gelijkmatig over de springvorm, dus ook aan de randen zodat het deeg overal even dik is.
Schil de ui en snij het daarna door de helft en deze stukken in dunne plakjes.
Snij de champignons in plakjes, ik gebruik zelf het liefste kastanje champignons vanwege de smaak en de stevigheid maar gewone champignons of eetbare paddestoelen kunnen ook natuurlijk.
Tip: ik snij de champignons met de eiersnijder, dan heb je bijna gelijke dikte van de plakjes.
De paprika in kleine blokjes snijden, vanwege de kleur gebruik ik rode paprika en vanwege de smaak een puntpaprika.
De Halloumikaas in dunne plakje snijden evenals de gorgonzola, daarna van de plakjes kleine stukjes maken.
500 gram verse spinazie even afspoelen en daarna uit laten lekken zodat het niet te nat gebruikt wordt.
De eieren in een kom doen en deze opkloppen tot het bekende gele mengsel onstaat.
De knoflook heel fijn snijden of persen.


Laat een koekepan heet worden en doe daar een klein scheutje olijfolie in, voeg de klein gesneden piri piri (of volle theelepel sambal) er aan toe en de knoflook, doe het gas meteen wat lager zodat er niks verbrand.
Voeg de uien en de paprika er aan toe tot de uien glazig zijn, daarna de champignons en als laatste de verse spinazie (diepvries spinazie hoef je niet mee te bakken, deze kun je verspreid toevoegen tijdens het vullen).
Doe na een paar minuten het gas uit en laat de vulling maar wat afkoelen in de pan.

Bedek de deegbodem met een dun laagje quick tostisaus, daarna de helft van de vulling uit de koekepan, verdeel hierop de Halloumikaas en de gorgonzola, daarna de rest van de vulling er overheen deponeren.
Dan giet je langzaam de geklopte eieren over de hele oppervlakte van de vulling en bestrooi je het geheel met ca. 50 gram geraspte kaas (ik gebruik oude kaas).

Bak daarna de quiche in een voorverwarmde oven op ca 175 graden in 40 minuten gaar.
Na het bakken even laten afkoelen, en daarna uit de springvorm halen.
Persoonlijk vind ik quiche koud het lekkerst maar je kunt het ook warm eten natuurlijk.
Eet smakelijk.

Plaats reactie