Lieve vrouwe bedstro

Hier kun je alles posten wat met kruiden te maken heeft.
Plaats reactie
Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Lieve vrouwe bedstro

Bericht door Daturae » 29-04-2011 22:33

Meimaand was al van oudsher de maand van de maagd Maria, onze lieve vrouwe. Het bloempje dat dan net in die maand zo parmantig bloeit, kuis verscholen in een manteltje, kon natuurlijk niet anders dan Llieve vrouwe bedstro heten.

Als je het droogt komt de sterke grasgeur Cumarine vrij. Het werd vroeger tussen het beddegoed gestopt en in kasten gedaan vanwege de geur en om motten te weren (en luizen en bedwantsen wellicht?). De Nederlandse benaming heeft het te danken aan de legende dat Jozef op zoek ging naar planten om voor Maria in de stal een bed te spreiden. Hij bracht toen dit kruid mee en uit dankbaarheid schonk Maria het toen zijn geur.

Afbeelding

Qua toepassingen kun je er -bijvoorbeeld als wine voor de cake and wine met Beltaine- een wijn mee op smaak brengen. Ook deed men het in bowls.
Genezende werking: als thee zou het migraine en hoofdpijn verdrijven. Pas echter wel op met dit kruid, overmatig gebruik is niet gezond voor de lever!

Tot slot: wie een stekje Lieve vrouwe bedstro wil, ik kan eerstvolgende Heksencafe wel een paar stekjes meenemen.

Blessed Be en een goede Beltaine!
Daturae
Blessed Be, Daturae

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

Re: Lieve vrouwe bedstro

Bericht door zevenster » 30-04-2011 21:02

Daturae schreef:Meimaand was al van oudsher de maand van de maagd Maria, onze lieve vrouwe. Het bloempje dat dan net in die maand zo parmantig bloeit, kuis verscholen in een manteltje, kon natuurlijk niet anders dan Llieve vrouwe bedstro heten.

Als je het droogt komt de sterke grasgeur Cumarine vrij. Het werd vroeger tussen het beddegoed gestopt en in kasten gedaan vanwege de geur en om motten te weren (en luizen en bedwantsen wellicht?). De Nederlandse benaming heeft het te danken aan de legende dat Jozef op zoek ging naar planten om voor Maria in de stal een bed te spreiden. Hij bracht toen dit kruid mee en uit dankbaarheid schonk Maria het toen zijn geur.

Afbeelding

Qua toepassingen kun je er -bijvoorbeeld als wine voor de cake and wine met Beltaine- een wijn mee op smaak brengen. Ook deed men het in bowls.
Genezende werking: als thee zou het migraine en hoofdpijn verdrijven. Pas echter wel op met dit kruid, overmatig gebruik is niet gezond voor de lever!

Tot slot: wie een stekje Lieve vrouwe bedstro wil, ik kan eerstvolgende Heksencafe wel een paar stekjes meenemen.

Blessed Be en een goede Beltaine!
Daturae
Hoi Daturae,
ik heb het al 2 keer gezaaid maar het komt niet goed op. Ik zou erg graag wat stekjes willen. Kom jij nog naar Heerenveen, morgen?
Ik heb diverse ruilspullies, en je boek
Ruilspullies: gele vleestomaten, rode vleestomaten, sikkimkomkommer, green curry peppers en div. bloemsoorten, zelfgezaaid. En ik heb nog diverse zaadjes, als je iets nodig hebt??
Elck Syn Waerom

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 02-05-2011 12:48

O shit... lees je berichtje nu pas... Ik hoop dat je niet dat je bepakt en bezakt voor niks bent afgereisd. Heb laatste tijd erge last van rug, dus ik rijd even zo min mogelijk auto, en Heerenveen is best ver weet ik.

Jee, misschien heb je zin/ tijd om zondag 8 mei naar HC Groningen te komen? Dan neem ik stekkies mee. Tomaten kweek ik zelf al lustig, maar die sikkumkomkommer, en pepertjes klinkt heel apart!
Als je nog iets anders wilt, roep het maar en wellicht heb ik het wel?

Kruiden en tuinieren heeft je dus nog niet helemaal losgelaten
:)

Liefs, BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

zevenster
Berichten: 45
Lid geworden op: 04-12-2010 13:31

Bericht door zevenster » 02-05-2011 16:31

het is deze week vrij hektisch met afspraken, kind thuis en man onder de auto (motor en versnellingsbak moeten uitgebouwd voor reparaties en dat doet hij heel dapper zelf) dus ik moet dat even in de loop van de week bekijken. Vind Groningen nl. ook behoorlijk ver rijden woehahahaha!!!
Lezing over Hoodoo van afgelopen zondag was groot succes in Heerenveen, is dat ook iets om eens bij jullie te doen?
Elck Syn Waerom

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 07-05-2011 10:35

Ha Zevenster, jee, laat me schrikken, man onder de auto, pff, gelukkig: hij is is aan t klussen eraan!
Nou, je haalt me woorden uit de mond! Ik dacht al eens: zou ze misschien... die lezing eens bij ons willen doen?

Omdat we Heksencafe in een publieke ruimte hebben, doen we afgezien van een korte discussie of zo, daar niks anders dan gezellig bijpraten en evt. leuke plannen maken.
Heksentempel houden we thuis bij mensen, elke 4e vrijdag in de maand. En daar zat ik dus aan jou en je lezing over Hoodoo te denken. Is een vrijdag voor jou een optie? En ja, het gros van ons woont in Groningen, en ik in Oost Groningen, de provincie in, daar word je al helemaal niet blij van vrees ik :)
Maar hopelijk kunnen we een keer een datum prikken. Weet je, ik stuur je mijn 06 nummer als PB'tje, misschien handig?

Hartelijke groet, BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Plaats reactie