Link over verschil-overeenkomst wicca/ heks

Openbaar forum met links die verwijzen naar andere wicca forums, heksencafe en wat er op internet zoal te vinden is op het gebied van heksen, wicca en paganisme.
Plaats reactie
Moderator
Berichten: 54
Lid geworden op: 07-04-2010 20:52

Link over verschil-overeenkomst wicca/ heks

Bericht door Moderator » 12-10-2012 15:35

Met dank aan MA-AN Friesland interessant en helder uitgelegd wat het verschil en de overeenkomst is tussen Wicca en heks, en hoe je ook van Wicca weer 2 definities hebt:


http://www.ma-an.nl/04solo.htm

BB, moderator
Met vriendelijke groeten,
de moderator.

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 19-10-2012 12:09

Ik heb hun visie hierop gelezen. Hoewel ik het voor een groot gedeelte met hun eens ben is er één ding dat me tegen de borst stuit: de eeuwige dooddoener dat alleen iemand die ingewijd is (in een traditionele coven) zich wicca mag noemen.
Dit is mijns inziens flauwekul. Je bent wicca als je de grondbeginselen van deze religie accepteert én jezelf als zodanig identificeert. Zoals bijvoorbeeld op de site zelf staat: "Wicca’s gaan ervan uit dat God in onszelf zit en in alles om ons heen; dat we de volledige verantwoordelijkheid voor onze daden en de gevolgen daarvan dragen; dat we lessen kunnen trekken uit de natuur en dat alles in dit universum met elkaar verbonden is". Uiteraard zijn er nog wel wat meer beginselen( zoals het Goddelijke zien als mannelijk en vrouwelijk oftewel God en Godin). Voldoe je hieraan én identificeer je jezelf als wicca dan heb je het morele recht om jezelf zo te noemen. Echter, en daar geef ik Ma-an gelijk in, je bent dan nog geen wicca-priester(es). Wil je je met die titel tooien dan zul je inderdaad een opleiding in een coven moeten volgen. Vergelijk het maar met het volgende: je kunt gemakkelijk jezelf christelijk noemen (je hoeft daarvoor zelfs niet eens lid te zijn van een kerk) maar om vervolgens dominee of pastoor te worden moet je nog wel even wat meer doen (opleiding volgen enzovoorts).

Nu zullen de traditionele wicca's beginnen te roepen dat je in de wicca geen leken hebt en dat iedereen binnen wicca een priester(es) is. Mijn antwoord daarop is: Das war einmal. Dat was zo toen wicca opkwam in de jaren 50 en 60 (overigens deed Gerald Gardner, de grondlegger van wicca, helemaal niet moeilijk over een inwijding. Die kon je van hem al krijgen als je een kop thee met hem dronk en vertelde dat je wicca je pad vond en graag ingewijd wilde worden). Dat was zo toen alle kennis over wicca alleen beschikbaar was bij de ingewijden. Inmiddels is wicca gegroeid van enkele honderden tot een wereldwijde religie van een paar miljoen. Er zijn honderden boeken en nog meer artikelen geschreven. Kortom, de religie heeft zich verder ontwikkeld (zoals alle religies doen in de tijd) en daarbij is ook een heeel grote groep leken-wicca's ontstaan. De traditionele wicca's die beweren dat dit geen wicca's zijn bevinden zich op hetzelfde niveau als orthodoxe katholieken die beweren dat katholicisme het enige echte christendom is en dat iedereen die niet katholiek is zich niet christelijk mag noemen.

En eerlijk gezegd hebben de traditionele wicca's de toename van de grote hoeveelheid "leken" zelf voor een groot gedeelte veroorzaakt. Toen wicca aan bekendheid en populariteit toenam werden mensen die oprecht wicca als hun pad zagen en bij de traditionele covens aankwamen door hun meesmuilend verteld dat ze maar bij de Rozenkruisers (of iets dergelijks) moesten gaan. Tja, wat hadden de afgewezenen dan anders als keuze om dan maar zelf groepen op te richten om zo met gelijkgestemden hun religie te beleven? Deze hooghartige houding heeft er eigenlijk voor gezorgd dat er zoveel misverstanden zijn over wat wicca nu eigenlijk is. Als de traditioneel ingewijden zich in die periode wat meer hadden bekommerd om de (steeds toenemende) stroom geïnteresseerden en wat meer open was geweest (bijvoorbeeld door tegen mensen te zeggen: "okee, we achten de rol van priester(es) te zwaar/moeilijk voor je dus daar gaan we je niet voor opleiden. Maar je bent welkom bij onze religieuze activiteiten zoals de jaarfeesten") dan had je nu niet met de toestand gezeten dat er zoveel misverstanden binnen de "wicca-gemeenschap" leven.

Goed, een gemiste kans dus en daar leren we allemaal van. Misschien is de les die de traditionele ingewijde wicca's hieruit kunnen leren dat ze wat meer écht de rol van priester(es) op zich moeten nemen (het desgevraagd begeleiden van anderen op hun religieuze pad en ze helpen en bijstaan bij de "grote momenten" in het leven zoals geboorte, huwelijk en dood) en wat minder hoog te paard zitten als mensen zich vanuit hun diepste overtuiging wicca noemen.

BB,

Menno

PS
Even ter verduidelijking, het hierboven geschrevene heeft uiteraard geen betrekking op de mensen van Ma-aN. Ik vind persoonlijk dat zij juist veel doen voor het paganisme/wicca in Noord-Nederland. Ik richt me puur op de uitspraak dat mensen die niet ingewijd zijn zich geen wicca zouden mogen noemen.

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 25-10-2012 22:26

Hallo Menno,
Kan me wel vinden in je uitleg. Maar zou je het ook als volgt kunnen zien?
Net als er binnen het christelijk geloof allerlei kerkgezindten zijn, treft men binnen wicca ook verschillende geloofsstromingen aan? Dan is Wicca de religie, puur dat en niets meer of minder, en zijn Gardnerians, Dianics etc. etc. en soloheksen/ wicca's allemaal gelovers van Wicca, alleen hangen ze een andere 'kerk' aan.
En wat hebben ze dan allemaal gemeen? M.a.w.: wat is Wicca? Ik denk in elk geval 1) het geloof in de God en de Godin (hoewel, hebben Dianics dat richting de mannelijke kant, God...?) met hun vele manifestaties in de natuur en in onszelf en 2) het credo doe wat je wilt mits je niets of niemand schaadt.
Is dat een uitwerking waar we allemaal mee zouden kunnen leven?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Plaats reactie