Perkele- de Finse god van de donder

Database voor alles wat met Wicca te maken heeft.
Plaats reactie
Gast

Perkele- de Finse god van de donder

Bericht door Gast » 21-04-2010 12:48

Frappant nieuws:

Perkele is een god uit de Finse mythologie, hij wordt voorgesteld als een dondergod. Perkele wordt verwant met verschillende andere namen zoals "Ukko", dit betekent "een oude man", en "Ylijumala", dit betekent "de oppergod". De herkomst van de naam is van Indo-Europese origine, gerelateerd met andere namen van goden in het Lets (Përkons), het Litouws (Perkūnas), het Oudpruisisch (Percunis), het Pools (Perkun, Perun of Perkwunos) en het Sloveens (Parkelj).

[bewerken] Gebruik als een vloek
Met de verspreiding van het christendom, werd door toedoen van de Kerk de naam Perkele één van de vele namen van Satan. Uiteindelijk werd de naam van de god een scheldwoord. Tegenwoordig, is "perkele" één van de meest gebruikte vloeken in het Fins.

Ontvangen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Perkele

Juniper
Berichten: 10
Lid geworden op: 08-12-2010 20:02

Bericht door Juniper » 22-12-2010 22:52

Wat geweldig om dit te lezen!
Ik vloekte al jaren met Perkele, maar had eigenlijk geen idee wat het betekende (ik dacht dat het iets van "Duivels!" was).
Bedankt voor deze info... doet mij echt glimlachen :)
~a voiceless song in an ageless light~

Gast

Bericht door Gast » 23-12-2010 13:26

Volgens de Finnen zelf is het een gvd, best heftige vloek dus.
Maar wel een mooi woord met een leuke klank :D

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 02-01-2011 01:01

Ik vind het als vloekwoord wel grappig klinken. Gvd kennen we nu inmiddels wel, tijd voor iets nieuws! :wink:

cygnus
Berichten: 53
Lid geworden op: 24-08-2010 14:58

Perkele

Bericht door cygnus » 03-01-2011 18:07

Interessant typje, die Perkele, hoewel het als vloek m.i. niet erg bekt: te weinig grove klanken, die, gebruikt bij een gepaste situatie (iets met hamers en duimen of zo), echt van onder uit je tenen kunnen komen.
Wat ik me afvraag is hoe het heeft kunnen gebeuren dat zo'n belangrijke Finse godheid aan een Indo-Europese naam komt.
Met vriendelijke groeten,
Cygnus

Plaats reactie