Beroemde heksen

Database voor alles wat met Wicca te maken heeft.
Plaats reactie
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Beroemde heksen

Bericht door Galeswintha » 24-04-2010 23:22

Tammy Blee. (Tamsin Blight, 1798-1856)
Afbeelding

Tammy Blee was in haar tijd een beroemde heks in haar dorp in Cornwall. Ze werd gerespecteerd om haar kennis van kruiden, genezing van ziektes en het doorbreken van bezweringen. Ze beweerde dat ze kon praten met de doden en dat ze in de toekomst kon kijken. De lente was altijd een drukke tijd voor Tamsin en haar man (die beweerde ook over magische krachten te beschikken). De mensen uit haar dorp geloofde dat Heksen zoals Tamsin in de lente nieuwe krachten kregen. Vele dorpelingen brachten daarom een bezoek aan haar huisje om oude bezweringen nieuwe krachten te geven.


Granny Boswell (1813- 1906)
Afbeelding
Granny Boswell was een andere beroemde heks. Ze was een wijze vrouw en zeer bekend bij de mensen uit Helston (Cornwall, Engeland). Zij hielp o.a jonge vrouwen aan een man, ze kon ziektes genezen bij mensen (zoals tuberculose) met behulp van een tas vol met zwarte spinnen, ze genas het vee van ringworm en doorbrak bezweringen. Een grappig incident deed zich voor tijdens de verkiezingen van 1906. Met een auto (voor die tijd een nieuw en bijzonder voertuig) werden de stemmers naar het stembureau gebracht. Onder de indruk van deze nieuwe machine ging Granny voor de auto staan om hem te bewonderen. In plaats van netjes te vragen of Granny opzij wilde gaan, drukte de chauffeur hard op zijn toeter! Granny schrok hier erg van en begon te schreeuwen dat de auto niet verder zou komen dan het einde van de straat. De auto reed verder maar kwam inderdaad niet verder dan halverwege de straat. Met een luide knal brak de as van de auto doormidden en moest weggesleept worden door een paard.

http://www.spirituelepraktijk-de-druide.com/

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 26-04-2010 20:56

He, interessant! Bracht me direct op een idee. In een boek over die Oost-Groninger dorpjes hier waar ik woon kwam ik ook verhalen tegen over heksen. Zeker op het platteland was het geloof in heksen, witte wieven, zwarte honden en veurlopen nog sterk aanwezig.

Ik haal aan uit het boek over de streek hier:

Een mooi voorbeeld van een veurloop:
'Vrouw Haan op de Boneschans was met de helm geboren: ze had al jaren tevoren de Duitsters over de Gereweg zien marcheren, terwijl ze dar ook de lichten zag van de auto's, die later over de snelweg zouden rijden.'

En dat ik niet de eerste kruidenheks ben alhier ;-)
Harmke Kampen (rond 1900) was niet alleen schapenscheerster, ze verzamelde ook kruiden zoals kamille: 'Doar kin ik van miegen as 'n hoele'. (vert.: 'daar kan ik van pissen als een stoomfluit', tja...)
Verder werden hier de kruiden gebruikt: salie tegen hoesten, alsem voor eetlust opwekken, boerenkoolbladeren om steenpuisten uit te trekken en ogentroost voor oogproblemen, maar als thee ook tegen gal- en blaasproblemen en huislook tegen wratten.

Harmke Kampen ca. 1900
Afbeelding

Trientje Tiets was minder gelukkig, deze oude naaister met kromme rug leefde rond 1880 en werd algemeen als heks gezien. Dat ze om het leven kwam doordat haar kleren vlam vatten, gold als extra bewijs daarvoor.

Wie weet nog meer van die oude heksen-streekverhalen uit zijn/ haar gebied?

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Sherida
Berichten: 28
Lid geworden op: 02-01-2011 13:45

Heksje Hasje

Bericht door Sherida » 10-01-2011 22:04

In de omgeving van Sellingen doet een verhaal de ronde over heksje Hasje. Het is te lezen op deze website: http://www.vlagtwedde.nl/Vlagtwedde/Sys ... Hasje.aspx
Staat natuurlijk in geen verhouding tot de vorig genoemde heksen, maar wel aardig om te weten.
Hans ten Have, plaatselijke muzikant, heeft ook een liedje over heksje Hasje geschreven.
Waar een wil is, ben ik weg!

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 11-01-2011 20:02

Wat een prachtig verhaal met een moraal. Dank voor het delen.

Plaats reactie