Reis naar het eiland Samos, Griekenland

Welkom! De mede staat klaar, de koffie is bruin, de thee is gezet, de sigaren staan op tafel!
Plaats reactie
Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Reis naar het eiland Samos, Griekenland

Bericht door Galeswintha » 28-07-2010 19:39

Ik ben inmiddels weer terug uit Samos! Wat een reis! Teruggekeerd met onmiddelijke heimwee en vele prachtige ervaringen die ik nog lang met me mee zal dragen. Ik heb het domein van de Godin Hera mogen betreden. Hera zou geboren zijn bij een rivier, waardoor een tempel aan haar gewijd juist op deze plek gebouwd moest worden. Dat het eens een waterrijk gebied is geweest is nog te zien aan bepaalde planten die daar nog weelderig groeien...

De overblijfselen van de laatste Hera tempel, Romeinse tempels en villa's, een tempel gewijd aan Hermes en Aphrodite, bijgebouwen, altaren, en een vroeg Christelijke Basiliek zijn nog steeds te bezichtigen in het Heraion op Samos. Als beschermgodin van het huwelijk werd door jonggehuwden en paren die nog gingen trouwen aan Hera gevraagd hun zegen te geven over hun (toekomstige) verbintenis. Mogelijk werd Hera ook aangeroepen voor andere zaken betreffende vruchtbaarheid.

Ik heb het Archeologisch Museum in Samos Stad bezocht, waar de opgravingen zijn te zien uit het Heraion. Een aantal 'Kores' die gevonden zijn in het Heraion zijn hier o.a. te bewonderen. Zij symboliseren het maagdelijke aspect. Sommige beeldjes hebben bloemen in hun hand. De link met het bruidsboeket is dan snel gemaakt.

In het Heraion eindigt de Heilige Weg. Dit is de oude weg waarlangs de bezoekers binnenkwamen...Langs deze weg die een aantal kilometers lang was lag o.a. een Tempel van Artemis waarvan nog een heel klein gedeelte over is. De oude sfeer is er nog voelbaar en tastbaar...Heel bijzonder...

Verder is Samos een prachtig eiland met mooie baaien, bergen, natuur en stille bergdorpjes.

Uit de vele foto's heb ik de volgende selectie gemaakt. Onder elke foto staat een omschrijving:

http://s808.photobucket.com/albums/zz2/Styxfoto/Samos/
Het password is: samos2010

Voor wie meer wil weten over het Heraion vond ik het volgende artikel in de Engelse Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heraion_of_Samos

En nog informatie over de Godin Hera:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hera

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 29-07-2010 17:53

Hoi Galeswintha, heb erg genoten van je verhaal en de mooie foto's! Het doet me erg denken aan het oude complex in Efeze, Turkije, waar m'n man en ik eens geweest zijn. Wat een gevoel he, om daar rond te lopen en je af te vragen wat mensen daar allemaal hebben gedaan, wat ze dachten, wie ze eerden; je fantasie slaat volledig op hol!

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Gast

Bericht door Gast » 30-07-2010 10:13

Mooie foto's hoor, het is vast helemaal te gek om daar eens heen te gaan!
Inderdaad, je stelt je je dan helemaal voor hoe deze mensen daar gelopen moeten hebben.... prachtig! Dank je voor het delen

Plaats reactie