Evaluatie Heksencafe Groningen

Een ontmoetingsplaats voor paganisten en geïnteresseerden in paganisme. Elke tweede zondag van de maand.
Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 28-05-2010 10:23

Even een reactie van mij, een beetje laat ik weet het :oops: Naar mijn mening is het vooral belangrijk dat als er heksencafé is er zoveel mogelijk mensen van de 'vaste club' zitten. Als er namelijk nieuwe mensen komen en ze zien dat er maar 2 of 3 mensen zitten dan heb je grote kans dat ze een volgende keer niet weer komen. Ik zou als ik voor de eerste keer ergens kom ook denken dat het eigelijk niet de moeite is om terug te komen als er maar een stuk of 3 mensen zitten.
Dit kunnen we het beste met elkaar oplossen door ervoor te zorgen dat we iedere keer op HC aanwezig zijn. Het is één keer in de maand en we weten ver van tevoren wanneer een HC is dus....
Als er dan nieuwe mensen komen moeten we er met elkaar zorg voor dragen dat ze zich welkom voelen. Knoop een praatje met ze aan, betrek ze in gesprekken, enzovoorts. Kortom, laat merken dat het HC een leuke groep is van mensen die elkaar kennen, waar het goed toeven is en waar je graag nog een keer terug komt.

BB,

Menno

Gast

Bericht door Gast » 28-05-2010 10:50

Het klinkt allemaal heel positief!
En tot op bepaalde hoogte heb je gelijk Menno. Maar als mensen echt niet kunnen, kunnen we ze niet verplichten. Ik snap je wel hoor, een grotere groep brengt meer gezelligheid en evt informatie voor een nieuweling.

Ikzelf probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn. Simpelweg omdat het HC gezellig is!

De allereerste keer dat ik erbij kwam, in januari 2005 op het Heksencafe, zaten er maar 3 mensen: Daturae, N, en ene Sonja. Maar ik voelde me heel welkom. Ik denk niet dat het enige moeite kost om nieuwelingen te verwelkomen, we staan immers zelf open voor ze :-)

Leuke ideeen allemaal, en ik zet graag een hyves op. Moet daar nog over gebrainstormed worden?
Inderdaad, een wandeling vanuit het HC is een goed idee, anders wordt het verwarrend voor degenen die later komen..

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 28-05-2010 14:50

Je hebt wel een punt Menno, alleen ik denk dat het gaat om de kwaliteit van de informatie die nieuwe mensen krijgen. Ze kunnen dat ook heel goed van twee of drie mensen krijgen. Misschien zelfs wel meer dan als er een hele grote groep zit (meer persoonlijke aandacht). De vaste kern kan m.i. een pro-actieve houding aannemen evenals de nieuweling dat ook kan doen. Het gaat m.i. om tweerichtingsverkeer.
Als mensen wegblijven omdat er maar twee of drie mensen zitten snap ik dat niet zo goed. Je hebt dan toch alle ruimte om vragen te stellen?
Ik ben het wel met je eens dat als er meer mensen zitten nieuwe mensen een betere indruk van het HC kunnen krijgen maar er zijn ook wel nieuwe mensen geweest die in een 'grote' groep zijn gekomen en die ik ook nooit weer heb gezien. Veel nieuwe mensen komen gewoon eenmalig wat hun reden daarvoor ook moge zijn. Ik denk niet dat je er een pijl op kunt trekken.

Menno
Berichten: 266
Lid geworden op: 09-04-2010 23:56

Bericht door Menno » 30-05-2010 18:19

Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen die een heksencafé bezoeken meer gaan om gelijkgestemden te ontmoeten en vanwege de gezelligheid dan dat ze dat doen om informatie te krijgen. De informatie over het paganisme en de verschillende stromingen daarbinnen wordt al duizendvoudig aangeboden via boeken en het internet. Als heksencafé heb je meer een algemeen sociale functie. Uiteraard kun je best een nieuwsbrief maken met daarin wat algemene informatie en eventuele activiteiten die vanuit een heksencafé worden georganiseerd. Dat is zelfs een heel goed idee.
Feit blijft echter dat de meeste mensen die het heksencafé bezoeken dit overwegend doen omdat ze contact willen leggen met gelijkgestemden. Of om gewoon eens te kijken wat voor mensen het nu eigenlijk zijn die zich tot paganist bestempelen. Je moet dat niet zien als een soort 'aapjes kijken' maar meer als een soort verkennen.
Toen ik, alweer meer dan 20 jaar geleden, het paganisme ontdekte was ik ook heel nieuwsgierig wat voor mensen het nu eigenlijk waren die in hetzelfde religieus/levensbeschouwelijke schuitje als mij zaten. Destijds waren er nog geen heksencafé's of wat voor andere paganistische 'get together' initiatieven dan ook in Nederland. Dus contact vinden met gelijkgestemden was erg moeilijk. Informatie echter was toe ook al wel te vinden in boeken en tijdschriften. Het was juist het sociale aspect dat bijvoorbeeld het heksencafé Groningen deed ontstaan. Ik was erbij toen het idee ontstond voor een heksencafé in Groningen (tijdens een bezoek aan het Asser museum georganiseerd door Silver Circle) en de drijfveer was eigelijk niet meer dan: "Goh, het is wel leuk om elkaar en andere gelijkgestemden eens wat vaker te ontmoeten". En ik denk dat dat nog steeds de sterkste reden voor het bestaan van heksencafé's is. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is om als er een café is dat er dan ook zoveel mogelijk mensen zitten. Uiteraard kun je niemand dwingen (en geen rechtgeaarde paganist zal dat ook willen) je kunt het alleen maar vragen. En als het goed is dan zal iedereen dat verzoek graag inwilligen omdat het heksencafé gewoon ook leuk is om te komen.

BB,

Menno

Gast

Bericht door Gast » 31-05-2010 10:46

Om eerlijk te zijn vond ik het destijds wel fijn dat ik in een kleine club kwam, toen ik voor het eerst het HC kwam ontdekken in 2005. Een grote groep zou mij overweldigen, en een kleine club vond ik fijn omdat het meer face-to-face was. Het ging me meer om de persoonlijke beleving en ervaring van degenen die ik sprak dan om de kennis uit boeken. Boeken zeggen lang niet alles, de kennis blijft dan ook slechts kennis. Het gaat mij er meer om wat men met die kennis doet! Niet iedereen denkt: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Het gaat er nu om dat we wat mensen naar het HC krijgen ongeacht of er nu 8 of 20 man zitten....

Ik bedenk trouwens zelf wel een hyves, komt helemaal goed!! :-)

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 12-06-2010 19:01

De laatste mails zo overziend denk ik, ja, het hangt ook van de persoon zelf af wat ie denkt te komen halen natuurlijk, of diegene van een grotere groep houdt, of juist wat kleiner.
En, zeker: kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit. :)
We ontmoeten elkaar morgen en misschien hebben we het ook nog even over de ideeën die hier zijn genoemd, Hyves, nieuwsbrief etc.

BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 17-06-2010 20:54

Heb in elk geval een stukje PR opgepakt, een nieuwe vermelding voor in de wiccan rede, waar ook dit forum staat genoemd:


Heksencafe Groningen. Elke tweede zondag van de maand (m.u.v. augustus)
Meer inlichtingen, Daturae: daturae1@gmail.com
Bezoek het forum van het HCG: http://heksencafegroni.forum2go.nl/ voor nieuws over het Heksencafe, Heksentempelontmoetingen en andere activiteiten.

Ga volgende week met Galeswintha aan de slag met ideeën voor een nieuwsbrief voor alle leden en die dan ook open op de home van 't forum staat.
BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Daturae
Berichten: 663
Lid geworden op: 07-04-2010 22:30

Bericht door Daturae » 26-06-2010 11:55

Deze topic evalueren en update geven van de activiteiten tot nu toe:

In de Wiccan Rede nog eens teruggelezen wat een heksencafe is.
Ik citeer:
'Heksencafe's zijn gezellige en ongedwongen maandelijkse sociale bijeenkomsten (geen lezingen of rituelen) in een openbaar etablissement, toegankelijk voor iedereen die uit persoonlijke interesse komt- dus geen media, verslaggevers etc.'

Op deze basis heb ik het HCG destijds overgedragen gekregen van de HP en HPS van Groningen en op deze voet ga ik ook verder. Lezingen, spirituele diepgang etc. hebben we volgens mij prima ondervangen met de Heksentempel die steeds meer zijn vorm krijgt.

Even een update van de activiteiten zoals hier zijn geopperd:
Galeswintha en ik zijn druk bezig geweest met een nieuwsbrief en die gaan we testen. In september, als iedereen weer terug is van vakantie enzo en we er echt vaart achter kunnen zetten gaan we echt los.

Vraag: wie wil meeschrijven aan de digitale nieuwsbrief?
Opzet:
-artikel: over het seizoen, een jaarfeest
-een column
-agenda
-artikel: Beleven en ervaren (terugblik Heksentempel of iets anders inhoudelijks)

Verder heb ik bij Wiccan Rede en Pagan Federation wijzigingen doorgegeven en daarbij ook dit forum vermeld


BB, Daturae
Blessed Be, Daturae

Galeswintha
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-04-2010 23:48

Bericht door Galeswintha » 26-06-2010 23:43

Ik wil wel meeschrijven.

Gast

Bericht door Gast » 27-06-2010 10:34

Ik ook

Plaats reactie